Var tredje år håller de nordiska flexoorganisationerna Sweflex, Norsk Flexo Forum och Dansk Flexo Forum en gemensam seminariedag. Den 22 april är det Helsingör i Danmark som står värd.
Seminariedagen är en mix av teknik och intressanta föredrag om branschens framtid. På tekniksidan har man bjudit in ett stort gäng leverantörer inom områden som aniloxvalsar, klichémontering, kemi, plastkulor och laser.
Shrink sleeves som alternativ till etiketter börjar bli en stor marknad. Här i Skandinavien är vi fortfarande på nybörjarnivå. Gerade Lasade på DCM, en av de främsta europeiska leverantörerna på området, talar om möjligheterna med shrink sleeves.
Konstnären Pia Villefrance Dann talar om förpackningar, design och funktion.
En tysk stormarknadskedja lade ut all sin förpackningsdesign på en byrå. Eftersom byrån har begränsad kompetens inom flexo, beslutade kedjan sig för att inte använda flexotryckta förpackningar. Dr John Anderson, chef för affärsområdet Packaging hos Kodak, talar om flexo och konkurrensen från andra tryckmetoder. Han berättar även hur flexo kan överleva och växa.
När man talar om Procter & Gamble spetsar många öronen. Företaget är en av världens största förpackningsbeställare. Mike Ferrari, Corporate R&D Art Director hos Procter & Gamble, har med sig en rad exempel på hur koncernen arbetar med förpackningar.
Seminariedagen börjar klockan 11.00 och pågår till 17.00. Anmäl dig på www.aff10.com.