Whattheythink har tagit fram en ny rapport om sociala medier i den grafiska branschen. Den visar att det finns flera fördelar för tryckerier och andra grafiska leverantörer att vara aktiva i sociala nätverk. Men få har kommit igång.
Rapporten Social Media for Graphic Communications är på 63 sidor och visar på växande kanaler som Twitter, Linked In och Facebook. Den visar hur man kan kommunicera med existerande och potentiella kunder, skicka offerter, marknadsföra sitt företag och tjänster med mera.
Den nya rapporten tar även upp skillnaden mellan olika marknadsföringsformer och diskuterar trender i reklam och marknadsföring samt hur dessa påverkar kunder och kundrelationer.
Som om inte det vore nog ingår även en sektion om hur du som tjänsteleverantör kan använda de olika kanalerna. Rapporten guidar dig genom webbplatser och mejl, bloggar och podcasts, Twitter och andra mikrobloggar, Facebook, Linkedin, Digg, Stumble Upon, Youtube med mera.
Enligt rapporten anser 45 procent av marknadscheferna i USA att sociala nätverk ligger högst upp på deras prioriteringslista för 2010. Samtidigt är mätningen av satsningar inom sociala medier bristfällig – 84 procent mäter inte ROI på kampanjer i olika sociala medier.
Sett endast till den grafiska branschen säger 43 procent av de amerikanska tryckerierna att de inte har några aktiviteter på området. Samtidigt menar en tredjedel av tryckerierna att de erbjuder marknadsföringstjänster.
Social Media for Graphic Communications kostar 195 dollar. Den kan köpas och laddas ner på Whattheythinks webbplats.