Ragga kunder med sociala medier

PUBLICERAD: 26 februari 2010
UPPDATERAD: 26 februari

social_media2Whattheythink har tagit fram en ny rapport om sociala medier i den grafiska branschen. Den visar att det finns flera fördelar för tryckerier och andra grafiska leverantörer att vara aktiva i sociala nätverk. Men få har kommit igång.

Rapporten Social Media for Graphic Communications är på 63 sidor och visar på växande kanaler som Twitter, Linked In och Facebook. Den visar hur man kan kommunicera med existerande och potentiella kunder, skicka offerter, marknadsföra sitt företag och tjänster med mera.

Den nya rapporten tar även upp skillnaden mellan olika marknadsföringsformer och diskuterar trender i reklam och marknadsföring samt hur dessa påverkar kunder och kundrelationer.

Som om inte det vore nog ingår även en sektion om hur du som tjänsteleverantör kan använda de olika kanalerna. Rapporten guidar dig genom webbplatser och mejl, bloggar och podcasts, Twitter och andra mikrobloggar, Facebook, Linkedin, Digg, Stumble Upon, Youtube med mera.

Enligt rapporten anser 45 procent av marknadscheferna i USA att sociala nätverk ligger högst upp på deras prioriteringslista för 2010. Samtidigt är mätningen av satsningar inom sociala medier bristfällig – 84 procent mäter inte ROI på kampanjer i olika sociala medier.

Sett endast till den grafiska branschen säger 43 procent av de amerikanska tryckerierna att de inte har några aktiviteter på området. Samtidigt menar en tredjedel av tryckerierna att de erbjuder marknadsföringstjänster.

Social Media for Graphic Communications kostar 195 dollar. Den kan köpas och laddas ner på Whattheythinks webbplats.

Senaste nytt

Canon skrotar franchisemodellen – "Förändring är nödvändigt"

Canon Svenska signalerar stora förändringar:
✔️Franschisemodellen avvecklas ✔️Ny partnerstruktur ✔️Fokus på tillväxt

Christer Byfors -43
Canon skrotar franchisemodellen – ”Förändring är nödvändigt”

Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Torsdagen den 13 november kl. 09.00 (CET) arrangerar Xeikon ett kostnadsfritt webbinarium på engelska med titeln "Why is toner technology here to stay for label and packaging printing". Webbinariet arrangeras i samarbete med vår systertidning Packnews.

Frank-Jacobs-900x600-1
Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

I maj nästa år hålls Fespa. Mässan har temat ”The place for experts” som ska betona Fespa som global mötesplats för expertis, affärsutveckling inom tryck och visuell kommunikation. I veckan presenterades två nya delmässor som kommer lanseras i Barcelona.

FotoJet---2025-11-05T132301.202
Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

Kongsberg lanserar lösning för mer automatisk skärning

Kongsberg tillkännager semiautomatisk "Smart Material Handler" som förlänger det befintliga skärbordet.

KongsbergPCS_SmartMaterialHandler-scaled
Kongsberg lanserar lösning för mer automatisk skärning

Läs vidare

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 

eProdictivity 1
MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Tyska Cloudlab Solutions är en etablerad leverantör av web-to-print-lösningar inom både tryck och förpackning. Med nya versionen X3 tar företaget hjälp av AI när det gäller bland annat design och prissättning.

Cloudlab
Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Mutoh har utvecklat en inkjetskrivare med Fujifilms AQUAFUZE-teknologi med ett nytt vattenbaserat UV-bläck. Denna visas under Drupa tillsammans med bland annat Direct-to-Object-skrivaren XpertJet 1462 som precis vunnit en EDP Award.

Mutoh 1
Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Heidelberg breddar med inkjet-portfölj

Den stora nyheten i Heidelbergs Drupa-monter var lanseringen av deras två nya inkjetpressar som de marknadsför i samarbete med Canon, men under eget namn och i egen förpackning. Därmed kommer de två maskinerna att heta Jetfire 50 respektive 75, vilket speglar formaten B3 och B2.

heidel_01
Heidelberg breddar med inkjet-portfölj