Agfas Jørgen Vad firar 25

PUBLICERAD: 1 mars 2010
UPPDATERAD: 1 mars

jorgen_vad_webNär Agfa köpte Compugraphic 1986 följde företagets produktchef Jørgen Vad med. Och när företaget 1993 beslöt att de tre skandinaviska länderna skulle bli en region med en gemensam ledning blev Vad skandinavisk säljchef. Tre år senare blev han chef för det grafiska affärsområdet. Och för elva år sedan blev han skandinavisk koncernchef.

– Det var både spännande och utmanande att få utveckla en nordisk region. Utmaningarna var både kulturella och mer organisatoriska. Som frågan om Sverige skulle acceptera en dansk chef, hur vi skulle utnyttja skillnaderna i arbetsmetoder, med mera. Några frågor löste vi ad hoc, andra efter att ha nått konsensus. Jag lade mycket tid på att nå framgångar och idag har vi en bra kompetens om hur det är att samla flera länder i en region.

2002 byggde Agfa en region i Asien. Här kom Jørgen Vads erfarenhet väl till pass. Han arbetade på plats fram till 2004, då han flyttade till Agfas huvudkontor i Belgien. Nu som chef för globala konton.

2006 blev han tillfrågad om han ville återvända till Agfa Norden och han tackade ja. Flyttlasset gick till Danmark.

AGI frågade om hans bästa upplevelser under sina 25 år hos Agfa.

– Det är två upplevelser. Den tekniska utvecklingen mellan 1989–1992, när hela branschen postscriptifierades, var väldigt speciell. Det var en gigantisk revolution för branschen och jag arbetade nära Apple. Den andra upplevelsen är mer personlig, men också affärsmässigt. Det var perioden i Asien. Att få ett förstahandsintryck av hela utvecklingen som pågick och att känna den positiva atmosfären bland befolkningen var mycket speciellt.

Vilken är din största utmaning?

– Då måste jag säga tekniken. Att följa med i den teknikutveckling som har pågått de senaste 25 åren har varit en utmaning. Och den ekonomiska kris som vi upplever just nu är en utmaning för alla. Det är svårt att se vart vi är på väg när allt är så ovisst. Jag skulle vilja likna det vid forsränning. Lyckligtvis har vi styrt Agfa i rätt riktning och ser nu en stabilisering.

Vad är det roligaste som har hänt under åren?

– Det jag minns bäst är nog när jag hälsade på Jørgen Aller på en stor internationell mässa. Han kom gående med sitt följe, fram till vår monter. Han presenterade sig artigt: Jørgen Aller. Varpå jag svarade: Jørgen Vad. Han trodde så klart att jag sade Jørgen Vad? Det har vi haft mycket skoj åt.

Vilken är din största framgång?

– Det måste vara att Agfa har klarat sig så bra här i Norden och när jag var Global Account Director. Då hade jag en kund som växte med 10 miljoner dollar. Jag tycker också att det var en framgång när vi hittade distributörer på den kinesiska marknaden. Den bara växte och växte.

Vad har du lärt dig under dina år?

– Att snabbt inte är snabbt nog. När man väl har fattat ett beslut ska man inte vänta med att genomföra det – just do it! Det har blivit mitt ordspråk.

Senaste nytt

Faktorer för framgång: färg, fart och flexibilitet

Marabu tror starkt på sitt nya storformatsmärke Liyu. En av fördelarna är flexibiliteten i hur man kan utrusta maskinerna för stora volymer eller spännande bläckuppsättningar. Men finns det intresse för neon och fluorescerande färger? 

FotoJet---2025-11-12T143615.355
Faktorer för framgång: färg, fart och flexibilitet

Braille är en intressant nischmarknad

Braille – eller punktskrift, som läses med fingrarna av synskadade – kan i princip produceras av vilken UV-skrivare som helst som kan lägga färg i flera lager.

DCS_01
Braille är en intressant nischmarknad

Förvärv: Antalis styrker sin position inom textiltryck

Antalis köper nederländska Texo Trade Services.

tts-banner
Förvärv: Antalis styrker sin position inom textiltryck

Rekordstark period för Billes Tryckeri: "All time high"

Billes tryckeri i Mölndal har stark vind i seglen. Det senaste året har de investerat stort i bland annat den nya hybrida storformatsskrivaren från Fujifilm som ökat kapaciteten markant. Idag har Billes den enda Eurosize offsetpressen i Norden som används för att trycka affischer för kollektivtrafiken i Sverige, Norge och Danmark.

BillesDSC_1958
Rekordstark period för Billes Tryckeri: ”All time high”

Läs vidare

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 

eProdictivity 1
MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Tyska Cloudlab Solutions är en etablerad leverantör av web-to-print-lösningar inom både tryck och förpackning. Med nya versionen X3 tar företaget hjälp av AI när det gäller bland annat design och prissättning.

Cloudlab
Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Mutoh har utvecklat en inkjetskrivare med Fujifilms AQUAFUZE-teknologi med ett nytt vattenbaserat UV-bläck. Denna visas under Drupa tillsammans med bland annat Direct-to-Object-skrivaren XpertJet 1462 som precis vunnit en EDP Award.

Mutoh 1
Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Heidelberg breddar med inkjet-portfölj

Den stora nyheten i Heidelbergs Drupa-monter var lanseringen av deras två nya inkjetpressar som de marknadsför i samarbete med Canon, men under eget namn och i egen förpackning. Därmed kommer de två maskinerna att heta Jetfire 50 respektive 75, vilket speglar formaten B3 och B2.

heidel_01
Heidelberg breddar med inkjet-portfölj