Océ närmar sig centrum

PUBLICERAD: 22 mars 2010
UPPDATERAD: 22 mars

sbpo1447 – Océ mot centrum1På måndagskvällen var det invigning av Océs nya lokaler i Esseltehuset i Solna. Till hjälp hade de kungens look-alike Jan Wolfhagen, som tagit vägen från säljare i grafiska branschen till branschens egen showartist.

– Det känns verkligen som att flytta till, inte att flytta från, säger en stolt vice vd Ronny Sundquist (till vänster) när han önskar de grafiska kunderna välkomna till de helt nyrenoverade lokalerna. Mycket närmre centrum och perfekt för kommunikation.

– Det är med tillförsikt vi flyttar hit, säger norrmannen John Bjørkmann, som sitter som vd i alla de nordiska bolagen och fått äran att klippa kvällens snöre.

– Vi har lagt ett bra år bakom oss, där vi klarade att gå med vinst trots de tuffa tiderna. Omsättningen ökade med fem procent till 280 miljoner och vinsten med 180 procent till 14 miljoner. På världsplan har Océ minskat betydligt mindre än snittet, så vi har vunnit marknadsandelar under det senaste året.

De nya lokalerna är på hela 1700 kvm, så nästan allt finns utställt. Dock ännu inte inkjetskrivaren som producerar 3000 sidor i minuten. Och just nu inte heller någon Arizona storformatsskrivare, eftersom de säljs snabbare än de hinner produceras.

Av Océs 112 anställda i Sverige, kommer 70 att utgå från det nya huset.

Läs vidare

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

Tåligare utskrifter med nya imagePROGRAF

Canon släpper nya modeller i två av sina serier med storformatsskrivare, imagePROGRAF GP respektive PRO. Bland nyheterna kan nämnas förbättrad ljusbeständighet och reptålighet. 
LC10_GP6600S_PFP2_CEL_660x372

Artificiell intelligens avgörande för företagens överlevnad

Den kommande tiden kommer vi att titta närmare på hur artificiell intelligens (AI) implementeras i redan befintliga grafiska lösningar. Vad kan AI göra, vilka behov fyller det och vilka möjligheter och utmaningar öppnar det på sikt.
FotoJet-(45)

Senaste nytt

Xeikons Lion tar digitaltrycket framåt

Xeikon har lanserat Lion LX3000, en ny digital etikettpress med ett nytt styrsystem som ger hög produktivitet och etikettkvalitet med fina prestanda.
Xeikon

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1