Tävling för nytänkande tryckerier

PUBLICERAD: 9 april 2010
UPPDATERAD: 9 april

canon_leap_390Tävlingen syftar till att inspirera aktörer i den grafiska branschen att utveckla sin verksamhet, identifiera nya affärsmöjligheter och anamma den nya digitala tekniken. För att delta i tävlingen behöver deltagarna utveckla en formell affärsplan för ett digitalt tryckeri.

Det totala prisvärdet är över en miljon kronor. Första till tredje pris är som följer:

• 1:a pris. En komplett digitaltryckpress från Canons nya dokumenthanteringsplattform Image Runner Advance av modellen C9070 Pro. Digitalpressen är framtagen för mindre tryckproduktion och vinnaren får behålla den i tre år. Inklusive skräddarsydd konsultation via Canons Essential Business Builder Program

• 2: pris. En 44-tums Canon Image Prograf storformatskrivare (också tre år) med skräddarsydd konsultation via Canons Essential Business Builder Program

• 3:e pris. Skräddarsydd konsultation via Canons Essential Business Builder Program Essential Business Builder Program.

_______________________________________________
DELTA I TÄVLINGEN

• Registrera deltagaruppgifter här

Ladda ned anmälningsformulär, ansökningsinstruktioner och tävlingsvillkor från samma webbsida.

• Fyll anmälningsformuläret och skicka till businessleap@canon-europe.com tillsammans med eventuella andra styrkande dokument. Alla bidrag måste vara inskickade senast vid midnatt (kl. 00.00) CET den 31 juli 2010

• Varje inlämnat bidrag kommer att få en bekräftelse via e-post

• Intervjuer med tio finalister kommer ta plats 1/8-15/9 2010 och vinnarna kommer att meddelas senast den 30 september

• Då ett deltagande i tävlingen kräver mycket arbete kommer Canon att ge en skriftlig återkoppling på alla kompletta och giltiga bidrag som lämnas in i tid, även om de inte väljs ut och går vidare. Återkopplingen kommer att ske under perioden 31/7-20/10 2010.

Uttagningsprocess och jury

150 deltagare och tävlingsbidrag kommer att väljas ut och gå vidare till steg två som innebär att komplettera sitt bidrag med en treårig finansiell plan vilket är en förutsättning för fortsatt deltagande i tävlingen. Därefter kommer 10 finalister att utses och intervjuas individuellt av en oberoende panel av affärskonsulter, som också utser vinnarna. Vinnare och priser kommer att presenteras vid en prisceremoni i Paris i oktober 2010.

_______________________________________________
SEMINARIUM

Canon Svenska anordnar ett kostnadsfritt seminarium hur man gör en affärsplan fredagen den 23 april kl 08.30 – 13.00. Inklusive lunch.

Seminariet leds av Teknologie Doktor Han-Suck Song. Han undervisar i entreprenörskap på KTH. Styrelseledamot i Nyföretagarcentrum Roslagen, samt VD för KTH Applied Finance Institute AB. Seminariet är på svenska.

Seminariet ger värdefulla tips om hur man gör sin affärsplan och utvecklar sin verksamhet oavsett om man avser att deltaga i tävlingen eller inte.

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)