Hur sätts tonerpriset

PUBLICERAD: 14 april 2010
UPPDATERAD: 14 november
Tommy Segelberg, chef för Production Printing, Ricoh Sverige.
Tommy Segelberg, chef för Production Printing, Ricoh Sverige.

Vi frågade Tommy Segelberg, som är produktchef för produktionsmaskinerna på Ricoh, varför klickpriserna varierar hos kunder med ungefär liknande produktion. Så här svarar han:

– Vi går igenom ett representativt urval av kundens produktion och beräknar vad deras genomsnittliga tonerförbrukning per sida är. På ett ställe har vi då räknat utifrån 70 procent genomsnittlig täckning och på ett annat utifrån 24 procent. Eftersom vår kostnad för tonern kan uppgå till 50 procent av klickpriset, har en sådan beräkning mycket stor betydelse när det offererade klickpriset ska sättas.

– En ny faktor som kommer in i våra beräkningar, är substraten. Våra kunder kör i ökad utsträckning kuvert, plast och andra specialmaterial som kan öka det mekaniska slitaget på maskinen. Därför är det med och påverkar, säger Tommy Segelberg.

Senaste nytt

Canon skrotar franchisemodellen – "Förändring är nödvändigt"

Canon Svenska signalerar stora förändringar:
✔️Franschisemodellen avvecklas ✔️Ny partnerstruktur ✔️Fokus på tillväxt

Christer Byfors -43
Canon skrotar franchisemodellen – ”Förändring är nödvändigt”

Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Torsdagen den 13 november kl. 09.00 (CET) arrangerar Xeikon ett kostnadsfritt webbinarium på engelska med titeln "Why is toner technology here to stay for label and packaging printing". Webbinariet arrangeras i samarbete med vår systertidning Packnews.

Frank-Jacobs-900x600-1
Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

I maj nästa år hålls Fespa. Mässan har temat ”The place for experts” som ska betona Fespa som global mötesplats för expertis, affärsutveckling inom tryck och visuell kommunikation. I veckan presenterades två nya delmässor som kommer lanseras i Barcelona.

FotoJet---2025-11-05T132301.202
Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

Kongsberg lanserar lösning för mer automatisk skärning

Kongsberg tillkännager semiautomatisk "Smart Material Handler" som förlänger det befintliga skärbordet.

KongsbergPCS_SmartMaterialHandler-scaled
Kongsberg lanserar lösning för mer automatisk skärning

Läs vidare

Nu är nya Sign&Print här!

Nu kommer nya Sign&Print varm från tryckeriet! Årets sista nummer innehåller en 28 sidor stor mässrapport från Sign&Print Scandinavia.

583
Nu är nya Sign&Print här!

Klassiskt skånskt bokbinderi i konkurs

Företaget har hamnat på obestånd.

FotoJet---2025-09-22T110803.590
Klassiskt skånskt bokbinderi i konkurs

Marabu visar kraftfull flatbädd på Öppet hus

Den grafiska återförsäljaren bjuder in till Öppet hus i Malmö den 12 november för att visa upp det senaste inom digitaltryck och produktionslösningar. 

DSC_2249
Marabu visar kraftfull flatbädd på Öppet hus

Storaffär skapar produktmediajätte

Det norska familjeägda produktmediabolaget Idé House of Brands har undertecknat en avsiktsförklaring (LOI) om att förvärva det svenskbaserade Wackes, för att etablera Europas största distributör av produktmedia.

Wackes
Storaffär skapar produktmediajätte