Efter att ha varit dämpade av finanskrisen under ett år, har Heidelberg i Sverige/Danmark hittat en ny strategi som har fått fart på försäljningen inom tre områden.
– Det är ingen hemlighet att det finns för många tryckverk ute i marknaden i dag, säger vd Niels Stielund. Det vi därför gör är att optimera genom att köpa bort flera tryckpressar och ersätta dem med färre och mer effektiva tryckverk. Jag har precis haft ett exempel där vi plockade in en femfärgare med lack samt en åttafärgare och istället ska ställa ut en ny åttafärgare med lack. Resultatet är att vår kunds leasingkostnad minskar med 130 000 kronor i månaden.
Lämplig tryckpress kommer på Ipex
– På Ipex lanseras den nya CX 102 tryckpressen. Det är en maskin som har nästan samma höga prestanda som vår XL-serie, men till ett lägre pris. Den tror jag mycket på för den svensk-danska marknaden.
– Just nu är det också väldigt lätt att bi av med begagnade maskiner. Priserna är lägre jämfört med för ett år sedan. Men det finns gott om köpare och vi blir av med maskiner direkt när vi meddelar att de finns.
Efterbehandling till tryckerierna
– Tryckerierna tittar mycket på efterbehandling. Därför har Heidelberg vikt 40 procent av monterytan på Ipex till utrustning för efterbehandling.
– Det intressanta här är de helt automatiskt inställda maskinerna. När de läggs in i Prinect systemet tillsammans med tryckpressarna, så blir det snabba intag och en effektiv arbetsgång.
Arbetsflöde i ny dimension
Heidelbergs arbetsflöde Prinect har för övrigt kommit in i en ny dimension. Redan har Heidelberg sålt ett par av dessa system i sitt nya bokföringsår, som startade den 1 april. Totalt räknar de med att i Sverige/Danmark sälja system för uppemot 50 miljoner kronor under det år som precis har börjat.
– De nya systemen kan så mycket mer, säger Niels Stielund. Har du kopplat upp både prepress, tryck och efterbehandling, så kan exempelvis systemet räkna ut att jobben ska köras i en viss ordning för att fylla både plåtsättare, tryckpress och efterbehandling optimalt.
– Systemen kostar ett par miljoner, men kunderna ser att de sparar mer än det på att få ett mer optimerat produktionsflöde.
– För de mindre företag som inte tänker sig en så här stor lösning, så erbjuder vi en minianalys utifrån ett material som Heidelberg tagit fram i Tyskland. Vi har skalat av det och gjort det sådant att en konsult från oss är i kundens företag under 2-3 dagar och ser vad som ska förändras. Det kan vara väldigt basala saker som att pallvändaren ska flyttas ett par meter för att ge ett mer optimalt arbetsflöde.
– Kunderna betalar för detta. 70 procent av våra kunder tycker att det är positivt att Heidelberg erbjuder den här tjänsten. Det är ett stort förtroende och det förvaltar vi genom att inte på något sätt framhäva våra egna produkter i analyserna. Det här är en rapport som ska hjälpa tryckerierna att tjäna fler pengar. Det är enda syftet. När sedan tryckerierna tjänar pengar, så kommer de och handlar, avslutar Niels Stielund.