Första intervjun med Elanders nye vd

PUBLICERAD: 21 juni 2010
UPPDATERAD: 21 juni

jonas_elanders_390Tommy Lennartsson lämnar sin anställning på Elanders. Rollen som vd för Elanders Sverige AB kommer med omedelbar verkan att tas över av Jonas Brännerud som också kommer att ingå i koncernledningen.

Jonas kommer senast från koncernens verksamhet i Brasilien, där han varit vd i det brasilianska bolaget det senaste året. Förutom projektanställningar i koncernen sedan 2001 har Jonas varit hos Elanders sedan 2008. Han har arbetat som affärscontroller i Elanders verksamheter i Kina och i Ungern.

AGI fick tag på Jonas Brännerud för en första intervu om den nya tjänsten och hans bakgrund.

Hur har verksamheten i Brasilien utvecklats under din ledning?

– Målet har varit att vända verksamheten till svarta siffror vilket vi gjorde genom hård fokusering på nyförsäljning till bland annat svenska stora industriföretag. Många av dessa företag har vi redan idag som kunder i den svenska verksamheten vilket var en fördel för oss i vårt införsäljningsarbete. Vi arbetade också med handelskammaren i Sao Paulo vilket skapade många goda kontakter och relationer att bygga vidare på.

Hur känns det inför ditt nya uppdrag?

– Det känns oerhört spännande och jag ser verkligen fram emot att, tillsammans med medarbetarna, hitta goda nya affärer men samtidigt utveckla våra befintliga kunder.

Hur kan du utveckla verksamheten i Sverige?

– Naturligtvis måste vi se över hela vår verksamhet för att säkerställa att vi jobbar så effektivt som vi bara kan göra. Vi ska lära av våra övriga Elanders-bolag och naturligtvis dela med oss av det vi gör bra här. Att sedan utveckla våra affärer är högt prioriterat.

– Väldigt många av våra exempel på goda innovativa affärer har skapats just tillsammans med våra kunder och jag är övertygad om att det finns mycket vi kan göra med kunderna för att utveckla och stötta deras affär och kommunikation med deras kunder. Att inspirera våra kunder till att kommunicera mera och se det tryckta ordet som ett bra komplement till övriga media är spännande.

– Ett annat mål jag har är att bli en av de mest attraktiva arbetsgivarna i Sverige vilket betyder att vi måste synas på rätt ställen och agera på rätt sätt i alla lägen för att attrahera den bästa kompetensen på marknaden.

Elanders koncernledning består därmed av följande personer: Magnus Nilsson, vd koncernchef, Andréas Wikner, tillförordnad CFO, Per Brodin, Jonas Brännerud och Peter Sommer.

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex