Den 26 juni var sista dagen för FESPA 2010, och arrangörerna kunde, som vanligt, se tillbaka på en lyckad mässa. Jag kommer ihåg att så sent som 1988 lyckades FESPA fylla en hall på mässan i Amsterdam. Sedan har det vuxit och vuxit, och denna gång bestod mässan av fem hallar på den väl fungerande och mycket trivsamma München-mässan.
I pressrummets diskussioner var vi eniga om att mässan inte bjöd på någon riktigt stor nyhet. Men de flesta utställare fångade mässan grundtema om att ett innovativt tänkande är det som kommer att föra de tryckande branscherna framåt i den digitala världen. Utställarna hade satsat friskt på att visa de flesta av sina produkter, och varje förbättring presenterades, såväl i sitt ekonomiska som i sitt produktivitetsmässiga sammanhang.
Mässans bredd var stor och visade upp branschens betydande omfattning. Från maskinproducenternas väldiga industriella skrivare, till de mindre företagens mängder av exponeringsprodukter samt textilhallens stora utbud av plaggtrycksvarianter för en aldrig vikande marknad.
En sak var tydlig, nämligen den snabba utvecklingen av Soft Signage-konceptet. Polyesterväven har blivit ett betydelsfullt alternativ till papper och vinyl, när de gäller butiksreklam, mässreklam och andra inomhusapplikationer, men även för utomhusreklam.
Nu väntar vi på FESPA Digital 2011 i Hamburg och nästa stora mässa, FESPA 2013 i London.