FESPA 2010, en länk i framgångskedjan

PUBLICERAD: 28 juni 2010
UPPDATERAD: 14 november

fespa2010_webbDen 26 juni var sista dagen för FESPA 2010, och arrangörerna kunde, som vanligt, se tillbaka på en lyckad mässa. Jag kommer ihåg att så sent som 1988 lyckades FESPA fylla en hall på mässan i Amsterdam. Sedan har det vuxit och vuxit, och denna gång bestod mässan av fem hallar på den väl fungerande och mycket trivsamma München-mässan.

I pressrummets diskussioner var vi eniga om att mässan inte bjöd på någon riktigt stor nyhet. Men de flesta utställare fångade mässan grundtema om att ett innovativt tänkande är det som kommer att föra de tryckande branscherna framåt i den digitala världen. Utställarna hade satsat friskt på att visa de flesta av sina produkter, och varje förbättring presenterades, såväl i sitt ekonomiska som i sitt produktivitetsmässiga sammanhang.

Mässans bredd var stor och visade upp branschens betydande omfattning. Från maskinproducenternas väldiga industriella skrivare, till de mindre företagens mängder av exponeringsprodukter samt textilhallens stora utbud av plaggtrycksvarianter för en aldrig vikande marknad.

En sak var tydlig, nämligen den snabba utvecklingen av Soft Signage-konceptet. Polyesterväven har blivit ett betydelsfullt alternativ till papper och vinyl, när de gäller butiksreklam, mässreklam och andra inomhusapplikationer, men även för utomhusreklam.

Nu väntar vi på FESPA Digital 2011 i Hamburg och nästa stora mässa, FESPA 2013 i London.

Läs vidare

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Direct Color Systems visar LED-printers på Fespa

Direct Color Systems ska demonstrera sina LED-printers på Fespa. Flatbädden UV-44 DTS släpptes förra året och är en mångsidig printer i mellanformat.
3_4View2_3846-1536x1119

Det händer på årets Fespa-mässa

När Fespa Global Print Expo återvänder till Amsterdam RAI i mars så är det med välkända inslag som Sustainability Spotlight och World Wrap Masters, men även med nyheter som rör digital signage, personalisering och ett initiativ för att minska spillet.
Fespa kollage

Zone Systems levererar 50-talsskyltar till tunnelbanestation

Zone Systems i Vadstena fick jobbet att tillverka skyltar i 1950-talsstil när tunnelbanestationen Hötorget i Stockholm restaureras till sitt ursprungsuppförande.
zone-systems

Senaste nytt

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w

Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.
RL Fredrik Sara 2

Nordvalls Etikett i partnerskap med utländska producenter

Nordvalls Etikett AB har slutit ett samarbetsavtal med holländska Geostick och franska Stratus Packaging. Bakgrunden till samarbetet är att bibehålla och stärka gemensamma marknadsandelar på en kraftigt konkurrensutsatt marknad.
Vid frågor om bilden, skriv till: christian.andersson@apeloga.se

Om ett år pratar vi inte längre om AI – då använder vi det

Vi har pratat med konsulten och läraren Kåre Bjørn Jensen från Intellia om hur AI dyker upp i de grafiska produktionsprogrammen och hur det kommer att påverka arbetet i framtiden.
Kare_01