GFF talade papper i Almedalen

PUBLICERAD: 6 augusti 2010
UPPDATERAD: 6 augusti

Under seminariet ”Ju mer papper desto bättre för miljön” i Almedalen den 8 juli presenterade GFF tillsammans med United Minds en ny undersökning om svenska folkets förhållande till det tryckta och det digitala.

Sanningarna om papper, tryck och miljö diskuterades av en panel bestående av Ulf Dubois från Edita, Lars Lindgren från SCA, Maria Enroth, forskare, Kerstin Neld från Sveriges Tidskrifter, Viggo Cavling från Resumé och Mathias Goldmann, miljödebattör.

Enligt United Minds studie undviker många svenskar undviker att skriva ut saker från datorn som ett sätt att agera miljövänligt. Totalt är det 46 procent av svenskarna som i någon utsträckning säger sig låta bli att skriva ut från datorn av miljöskäl.

GFF ville med seminariet i Almedalen ge en rättvis bild av papperet som informationsbärare och lyfta fram fakta om papper, tryck och miljö

– Vi vet idag att en timmes surfande om dagen under ett år, ger upphov till ungefär lika mycket koldioxid som all DR till ett hushåll under ett år. Är tryckt media verkligen den miljöbov den framställs som ibland. Tänk om det är tvärt om, säger Lena-Liisa Tengblad, vd på GFF.

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)