Gröna budskap från Map

PUBLICERAD: 13 augusti 2010
UPPDATERAD: 13 augusti

web_ingela_larsson_390Inför Tryckstart som börjar den 13 september kommer vi att intervjua utställarna på turnén. Först ut är Ingela Larsson på Map, som ser fram emot att få tala miljö och papper med besökare.

Hej Ingela! Varför ställer ni ut på Tryckstart?

– Det vore konstigt att inte vara med. Det är där vi kan träffa våra kunder personligen och det är något av det viktigaste som vi kan göra.

Vad kommer ni att visa under turnén?

– Vi kommer självklart att tala mycket om miljö och papper och skyltmedia som är bra för miljön. Men vi talar även om hur man som tryckeri kan klimatkompensera sina pappersinköp. Vi förklarar hur man gör, vart pengarna tar vägen, men också vad vi åstadkommit genom vårt program för klimatkompensering.

– Vi är duktiga på miljöinformation enligt våra kunder, men de har saknat vilka papper som är miljömärkta. Det vill vi ändra på. Vi har gjort en mapp, Green Selection, som är ett urval med våra grönaste papper. Mappen kommer vi att dela ut till besökare. Den innehåller allt från obestruket till bestruket designpapper, storformatspapper med mera.

Vad kommer att bli mest intressant under Tryckstart?

– Det är nog att vi får komma ut och pejla intresset för miljö, både hos utställare och besökare. Hur andra pratar om miljöaspekter och vad andra gör. Vi vill få reda på vad tryckerierna vill veta så att vi kan möta det.

Mer information om Tryckstart

Senaste nytt

Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

Boka in den 7–9 oktober 2025 i kalendern redan nu. Då är det återigen dags för den största mässan och mötesplatsen i den grafiska branschen: Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm.

SPS kollage
Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

SPG erövrar nytt tryckeri

40 anställda får gå när produktionen flyttas.

Screenshot
SPG erövrar nytt tryckeri

Bording gör miljonförluster

Bording har beslutat att lägga ner stora delar av sin produktion i Sverige, vilket Sign&Print tidigare rapporterat om. Nu har siffrorna för 2024 släppts och bolaget visar en förlust på nästan 4,9 miljoner kronor.

1750154275161
Bording gör miljonförluster

Nu är utomhusreklam mätbart

Inbyggda 3D-sensorer kan tillsammans med AI-analys mäta hur många som passerar både tryckt och digital utomhusreklam och hur länge de tittar.

Skärmavbild-2025-07-01-kl.-10.33.07
Nu är utomhusreklam mätbart

Läs vidare

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 

eProdictivity 1
MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Tyska Cloudlab Solutions är en etablerad leverantör av web-to-print-lösningar inom både tryck och förpackning. Med nya versionen X3 tar företaget hjälp av AI när det gäller bland annat design och prissättning.

Cloudlab
Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Mutoh har utvecklat en inkjetskrivare med Fujifilms AQUAFUZE-teknologi med ett nytt vattenbaserat UV-bläck. Denna visas under Drupa tillsammans med bland annat Direct-to-Object-skrivaren XpertJet 1462 som precis vunnit en EDP Award.

Mutoh 1
Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Heidelberg breddar med inkjet-portfölj

Den stora nyheten i Heidelbergs Drupa-monter var lanseringen av deras två nya inkjetpressar som de marknadsför i samarbete med Canon, men under eget namn och i egen förpackning. Därmed kommer de två maskinerna att heta Jetfire 50 respektive 75, vilket speglar formaten B3 och B2.

heidel_01
Heidelberg breddar med inkjet-portfölj