Interntryckerierna klarar krisen enligt rapport

PUBLICERAD: 24 augusti 2010
UPPDATERAD: 24 augusti

Infotrends har släppt en ny rapport som fokuserar på interntryckerierna. Rapporten ”The New Repro: A Study on In-House Production Printing in Europe in 2010 and Beyond” visar, som namnet antyder, på hur interntryckerierna mår och vilka möjligheter de har för utveckling.

Några av resultaten från rapporten visar att interntryckerierna i mångt och mycket stått emot lågkonjunkturen. Flera av de intervjuade interntryckerierna uttrycker att de påverkats eller påverkats mycket lite av krisen. Det enda området där krisen har märkts är i planerade teknikinvesteringar.

Marknaden för interntryckerier utgör en viktig måttstock för marknadens efterfrågan på dokumentproduktion. Historiskt sett är interntryckerier och kopieringsavdelningar tidigt ute med att investera i ny teknik. Till exempel har interntryckeriernas användning av svartvitt digitaltryck hjälpt till att etablera printondemand-marknaden.

Rapporten ger en inblick i hur komplex utvecklingen är på interntryckerimarknaden. Ett av huvuduppdragen har varit att på djupet förstå hur verksamheten fungerar, vilka krav som ställs och vem eller vad som påverkar beslutsfattarna på interntryckerierna.

Mer information om rapporten på Infotrends webbplats.

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Textiltryck utan för- och efterbehandling

Epson lanserar nu Monna Lisa ML-13000, en direct-to-fabric-skrivare som kan printa direkt på tyget i en enda process utan separat för- eller efterbehandling.
ML-13000 ver 2

Horizon vänder blad med tre nya samarbeten

Efterbehandlingsleverantören Horizon skriver nya kapitel med tre färska samarbeten. Nu kan de hjälpa tryckerier från tryck till färdig bok i både mjuk- eller hårdpärm.
FotoJet-(82)

Helautomatiskt skärsystem som förflyttar gränserna

Elitron bjuder under Drupa in till en förhandstitt på den uppgraderade Kombo TAV – ett anmärkningsvärt framsteg inom digital skärteknik.
elitron_01

Mjukvarusamarbete för bättre flyt

ECO3 och eProductivity Software (ePS) har ingått ett strategiskt partnerskap med målet att ta automationen hos tryckerierna till nästa nivå.
ECO3 ePS