Interntryckerierna klarar krisen enligt rapport

PUBLICERAD: 24 augusti 2010
UPPDATERAD: 24 augusti

Infotrends har släppt en ny rapport som fokuserar på interntryckerierna. Rapporten ”The New Repro: A Study on In-House Production Printing in Europe in 2010 and Beyond” visar, som namnet antyder, på hur interntryckerierna mår och vilka möjligheter de har för utveckling.

Några av resultaten från rapporten visar att interntryckerierna i mångt och mycket stått emot lågkonjunkturen. Flera av de intervjuade interntryckerierna uttrycker att de påverkats eller påverkats mycket lite av krisen. Det enda området där krisen har märkts är i planerade teknikinvesteringar.

Marknaden för interntryckerier utgör en viktig måttstock för marknadens efterfrågan på dokumentproduktion. Historiskt sett är interntryckerier och kopieringsavdelningar tidigt ute med att investera i ny teknik. Till exempel har interntryckeriernas användning av svartvitt digitaltryck hjälpt till att etablera printondemand-marknaden.

Rapporten ger en inblick i hur komplex utvecklingen är på interntryckerimarknaden. Ett av huvuduppdragen har varit att på djupet förstå hur verksamheten fungerar, vilka krav som ställs och vem eller vad som påverkar beslutsfattarna på interntryckerierna.

Mer information om rapporten på Infotrends webbplats.

Senaste nytt

Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

Boka in den 7–9 oktober 2025 i kalendern redan nu. Då är det återigen dags för den största mässan och mötesplatsen i den grafiska branschen: Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm.

SPS kollage
Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

SPG erövrar nytt tryckeri

40 anställda får gå när produktionen flyttas.

Screenshot
SPG erövrar nytt tryckeri

Bording gör miljonförluster

Bording har beslutat att lägga ner stora delar av sin produktion i Sverige, vilket Sign&Print tidigare rapporterat om. Nu har siffrorna för 2024 släppts och bolaget visar en förlust på nästan 4,9 miljoner kronor.

1750154275161
Bording gör miljonförluster

Nu är utomhusreklam mätbart

Inbyggda 3D-sensorer kan tillsammans med AI-analys mäta hur många som passerar både tryckt och digital utomhusreklam och hur länge de tittar.

Skärmavbild-2025-07-01-kl.-10.33.07
Nu är utomhusreklam mätbart

Läs vidare

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 

eProdictivity 1
MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Tyska Cloudlab Solutions är en etablerad leverantör av web-to-print-lösningar inom både tryck och förpackning. Med nya versionen X3 tar företaget hjälp av AI när det gäller bland annat design och prissättning.

Cloudlab
Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Mutoh har utvecklat en inkjetskrivare med Fujifilms AQUAFUZE-teknologi med ett nytt vattenbaserat UV-bläck. Denna visas under Drupa tillsammans med bland annat Direct-to-Object-skrivaren XpertJet 1462 som precis vunnit en EDP Award.

Mutoh 1
Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Heidelberg breddar med inkjet-portfölj

Den stora nyheten i Heidelbergs Drupa-monter var lanseringen av deras två nya inkjetpressar som de marknadsför i samarbete med Canon, men under eget namn och i egen förpackning. Därmed kommer de två maskinerna att heta Jetfire 50 respektive 75, vilket speglar formaten B3 och B2.

heidel_01
Heidelberg breddar med inkjet-portfölj