Ett trendbrott har skett. För första gången på länge är det inte digitaltryck utan investeringar i efterbehandling, arbetsflöden och webb-till-print som kommer i topp när 200 svenska grafiska VD:ar frågas ut av undersökningsföretaget Skop. 45 procent av företagen säger att efterbehandling står överst på deras inköpslista. Lika många säger att arbetsflöden och webb-till-print står överst på deras lista.
Att det är dags att investera, är något som de flesta är överens om. 63 procent av de som läser AGI, säger att de kommer investera minst en miljon i utrustning under det kommande året. 27 procent av dem kommer att handla för minst tre miljoner. Därutöver kommer 43 procent av AGI:s läsare att lägga minst fem miljoner kronor på papper, plåt och service under det kommande året.
När det gäller bakgrundsinformation, ligger AGI fortfarande i topp. 72 procent av VD:arna tycker att AGI ger dem bäst underlag inför investeringar. Det ska jämföras med 18 procent för Grafiskt Forum medan 6 procent tycker att branschorganisationen Grafiska Företagens Förbund ger dem den bästa hjälpen inför investeringar.
För en så tekniskt intresserad bransch som den grafiska, är det anmärkningsvärt att bara 13 procent av VD:arna besöker en grafisk webbplats minst en gång i veckan. De tryckta tidningarna står lika starkt som för tio år sedan. 85 procent läser AGI och 70 procent läser Grafiskt Forum. Förtroendet är också mycket högt (över 80 procent) för båda tidningarna.
Se vänligen bifogad undersökning för fler detaljer. I den har vi även tagit med Ola Karlsson nystartade Branschkoll, som oberoende ska hjälpa betalande grafiska företag med bakgrundsfakta. Glädjande är att den redan börjat bli känd, trots att den bara varit igång några månader. Ola Karlsson kommer även att ha sina egna sidor i AGI framöver.