
Årets andra kvartal visar en stor ökning av reklamintäkterna. Investeringarna i reklamutrymme ökade med 9,5 procent eller 702 miljoner kronor jämfört med andra kvartalet i fjol.
Total sett uppgick intäkterna från reklam till över 8 miljarder kronor under kvartalet. Sammantaget under hela första halvåret rör det sig om närmare 15 miljarder kronor, vilket är en ökning med nära 7 procent jämfört med de sex första månaderna 2009.
Intäkterna från TV-reklam ökar med över 19 procent, vilket betyder att omsättningen detta kvartal till och med överstiger motsvarande kvartal under rekordåret 2008. Även investeringar i Internetreklam växer kraftigt under kvartalet. Att morgonpressens annonsintäkter dessutom ökar med nära 11 procent visar på kraften och bredden i denna ökning av reklamintäkterna under andra kvartalet i år.
Utöver tillväxten i de tre största reklammedierna morgonpress, internet och TV, finner vi tvåsiffriga tillväxttal för såväl kvällspress och gratistidningar som för radio. Allra mest växte dock bioreklamen, som ökade intäkterna med mer än 50 procent under andra kvartalet i år.
– Rekylen på reklammarknaden efter förra årets stålbad är mycket kraftfull under andra kvartalet i år, säger IRM:s vd Magnus Anshelm. Tillväxten inom TV-reklamen är i linje med vår senaste prognos, men att reklamintäkterna skulle öka så mycket i så många olika medier redan nu var överraskande. Tillväxten hittills i år måste emellertid ses mot bakgrund av att minskningen av reklamintäkterna förra året var de största någonsin. Detta betyder att reklamintäkterna hittills i år, trots denna stora ökning, ligger klart under rekordåret 2008. Internet- och TV-reklamen utgör dock tydliga undantag detta och visar återigen omsättningsrekord.