Kraftfull rekyl på reklammarknaden

PUBLICERAD: 23 september 2010
UPPDATERAD: 23 september
Magnus Anshelm, IRM.
Magnus Anshelm, IRM.

Årets andra kvartal visar en stor ökning av reklamintäkterna. Investeringarna i reklamutrymme ökade med 9,5 procent eller 702 miljoner kronor jämfört med andra kvartalet i fjol.

Total sett uppgick intäkterna från reklam till över 8 miljarder kronor under kvartalet. Sammantaget under hela första halvåret rör det sig om närmare 15 miljarder kronor, vilket är en ökning med nära 7 procent jämfört med de sex första månaderna 2009.

Intäkterna från TV-reklam ökar med över 19 procent, vilket betyder att omsättningen detta kvartal till och med överstiger motsvarande kvartal under rekordåret 2008. Även investeringar i Internetreklam växer kraftigt under kvartalet. Att morgonpressens annonsintäkter dessutom ökar med nära 11 procent visar på kraften och bredden i denna ökning av reklamintäkterna under andra kvartalet i år.

Utöver tillväxten i de tre största reklammedierna morgonpress, internet och TV, finner vi tvåsiffriga tillväxttal för såväl kvällspress och gratistidningar som för radio. Allra mest växte dock bioreklamen, som ökade intäkterna med mer än 50 procent under andra kvartalet i år.

– Rekylen på reklammarknaden efter förra årets stålbad är mycket kraftfull under andra kvartalet i år, säger IRM:s vd Magnus Anshelm. Tillväxten inom TV-reklamen är i linje med vår senaste prognos, men att reklamintäkterna skulle öka så mycket i så många olika medier redan nu var överraskande. Tillväxten hittills i år måste emellertid ses mot bakgrund av att minskningen av reklamintäkterna förra året var de största någonsin. Detta betyder att reklamintäkterna hittills i år, trots denna stora ökning, ligger klart under rekordåret 2008. Internet- och TV-reklamen utgör dock tydliga undantag detta och visar återigen omsättningsrekord.

Läs vidare

Kongsberg Ultimate: "Det snabbaste skärbordet på marknaden"

Skärbordstillverkaren Kongsberg Precision Cutting Systems var stolta över att deras Kongsberg Ultimate hade utsetts till ”Best Wide Format Cutting Solution” i EDP Awards i samband med en ceremoni på Drupa.

PXL_20240530_121951472.MP

"Solida lösningar som tål hög belastning"

En helautomatisk linje med linjär motor för skärning av skivor i exempelvis wellpapp, en uppgraderad etikettstans med laser och skärbord i olika storlekar. Det är något av det Jwei visade under Drupa.

Primotek 1

Marabu går grönt med ny certifiering

Nyligen blev bläcktillverkaren Marabu certifierad enligt Greenguard. En märkning som visar att en produkt testats och utvärderats för att uppfylla stränga gränser för kemikalieutsläpp. Ett budskap som Marabu trycker på under Drupa.

Marabu 4

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 

eProdictivity 1

Senaste nytt

Lundbergs grafiska lämnar över Komori till ny återförsäljare

De tar över distributionen för märket.

Kenneth-Nielsen

Agfa lanserar kompakt skrivare i Anapurna Ciervo-serien

Agfa utökar med en kompakt, men ändå mångsidig, maskin.

Anapurna-Ciervo-H2500_PR

Stockholmstryckeri vinner Årets Lokala industriföretag

"Hos oss blir man väl bemött oavsett om det handlar om att trycka 500 kuvert eller om man vill beställa nåt jättestort."

Stefan-Ekblom

Produktion av grafiskt papper ökar: "Effekten väntas inte bestå"

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent ifjol. Men Skogsindustrierna tror att utvecklingen kommer brytas.

Charlotte-Dickens