Kraftfull rekyl på reklammarknaden

PUBLICERAD: 23 september 2010
UPPDATERAD: 23 september
Magnus Anshelm, IRM.
Magnus Anshelm, IRM.

Årets andra kvartal visar en stor ökning av reklamintäkterna. Investeringarna i reklamutrymme ökade med 9,5 procent eller 702 miljoner kronor jämfört med andra kvartalet i fjol.

Total sett uppgick intäkterna från reklam till över 8 miljarder kronor under kvartalet. Sammantaget under hela första halvåret rör det sig om närmare 15 miljarder kronor, vilket är en ökning med nära 7 procent jämfört med de sex första månaderna 2009.

Intäkterna från TV-reklam ökar med över 19 procent, vilket betyder att omsättningen detta kvartal till och med överstiger motsvarande kvartal under rekordåret 2008. Även investeringar i Internetreklam växer kraftigt under kvartalet. Att morgonpressens annonsintäkter dessutom ökar med nära 11 procent visar på kraften och bredden i denna ökning av reklamintäkterna under andra kvartalet i år.

Utöver tillväxten i de tre största reklammedierna morgonpress, internet och TV, finner vi tvåsiffriga tillväxttal för såväl kvällspress och gratistidningar som för radio. Allra mest växte dock bioreklamen, som ökade intäkterna med mer än 50 procent under andra kvartalet i år.

– Rekylen på reklammarknaden efter förra årets stålbad är mycket kraftfull under andra kvartalet i år, säger IRM:s vd Magnus Anshelm. Tillväxten inom TV-reklamen är i linje med vår senaste prognos, men att reklamintäkterna skulle öka så mycket i så många olika medier redan nu var överraskande. Tillväxten hittills i år måste emellertid ses mot bakgrund av att minskningen av reklamintäkterna förra året var de största någonsin. Detta betyder att reklamintäkterna hittills i år, trots denna stora ökning, ligger klart under rekordåret 2008. Internet- och TV-reklamen utgör dock tydliga undantag detta och visar återigen omsättningsrekord.

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Textiltryck utan för- och efterbehandling

Epson lanserar nu Monna Lisa ML-13000, en direct-to-fabric-skrivare som kan printa direkt på tyget i en enda process utan separat för- eller efterbehandling.
ML-13000 ver 2

Horizon vänder blad med tre nya samarbeten

Efterbehandlingsleverantören Horizon skriver nya kapitel med tre färska samarbeten. Nu kan de hjälpa tryckerier från tryck till färdig bok i både mjuk- eller hårdpärm.
FotoJet-(82)

Helautomatiskt skärsystem som förflyttar gränserna

Elitron bjuder under Drupa in till en förhandstitt på den uppgraderade Kombo TAV – ett anmärkningsvärt framsteg inom digital skärteknik.
elitron_01

Mjukvarusamarbete för bättre flyt

ECO3 och eProductivity Software (ePS) har ingått ett strategiskt partnerskap med målet att ta automationen hos tryckerierna till nästa nivå.
ECO3 ePS