Kraftfull rekyl på reklammarknaden

PUBLICERAD: 23 september 2010
UPPDATERAD: 23 september
Magnus Anshelm, IRM.
Magnus Anshelm, IRM.

Årets andra kvartal visar en stor ökning av reklamintäkterna. Investeringarna i reklamutrymme ökade med 9,5 procent eller 702 miljoner kronor jämfört med andra kvartalet i fjol.

Total sett uppgick intäkterna från reklam till över 8 miljarder kronor under kvartalet. Sammantaget under hela första halvåret rör det sig om närmare 15 miljarder kronor, vilket är en ökning med nära 7 procent jämfört med de sex första månaderna 2009.

Intäkterna från TV-reklam ökar med över 19 procent, vilket betyder att omsättningen detta kvartal till och med överstiger motsvarande kvartal under rekordåret 2008. Även investeringar i Internetreklam växer kraftigt under kvartalet. Att morgonpressens annonsintäkter dessutom ökar med nära 11 procent visar på kraften och bredden i denna ökning av reklamintäkterna under andra kvartalet i år.

Utöver tillväxten i de tre största reklammedierna morgonpress, internet och TV, finner vi tvåsiffriga tillväxttal för såväl kvällspress och gratistidningar som för radio. Allra mest växte dock bioreklamen, som ökade intäkterna med mer än 50 procent under andra kvartalet i år.

– Rekylen på reklammarknaden efter förra årets stålbad är mycket kraftfull under andra kvartalet i år, säger IRM:s vd Magnus Anshelm. Tillväxten inom TV-reklamen är i linje med vår senaste prognos, men att reklamintäkterna skulle öka så mycket i så många olika medier redan nu var överraskande. Tillväxten hittills i år måste emellertid ses mot bakgrund av att minskningen av reklamintäkterna förra året var de största någonsin. Detta betyder att reklamintäkterna hittills i år, trots denna stora ökning, ligger klart under rekordåret 2008. Internet- och TV-reklamen utgör dock tydliga undantag detta och visar återigen omsättningsrekord.

Läs vidare

Storsatsande Visutech: "Det ligger rätt i tiden"

Visutech slog på stora trumman på årets Sign&Print Scandinavia med dubbla montrar. Inte minst för att visa produktnyheterna hos nya samarbetspartnern Fujifilm.
Visutech 1

Alvöen bjöd på flera nyheter

En butiksskylt med diamantpolerad logga, en kub med mönster i ett svart stenliknande material och ett specialtillverkat båtfönster. Det var några exempel på spännande applikationer som Alvöen visade upp i sin monter.
Alvöen 4

”Länge sedan vi sålde så mycket på en mässa”

Mimakis rullbaserade DTF-printer var hett stoff i Signcoms monter under Sign&Print Scandinavia. Under mässan offentliggjordes även en annan rykande färsk nyhet från Mimaki: en print and cut-skrivare med UV LED i 330-serien.
2D96C53C-971F-4488-A861-63CD0E74549A_1_100_o

Print Supplies hoppas på succé i grannlandet

Live-wrapping och flera produktnyheter stod i rampljuset i Print Supplies monter. Den norska fullserviceleverantören gör i och med sin medverkan på Sign&Print Scandinavia entré på den svenska marknaden.
Print Supplies

Senaste nytt

Kunden kan byta wrapmaterial på bilen med några klick

Den stora nyheten hos Spandex var det nya 3D-designprogrammet Zeno. Den prenumerationsbaserade tjänsten låter kunden testa olika wrappingmaterial och färger i datorn innan köparen bestämmer sig.
DSC_4662

Storsatsande Visutech: "Det ligger rätt i tiden"

Visutech slog på stora trumman på årets Sign&Print Scandinavia med dubbla montrar. Inte minst för att visa produktnyheterna hos nya samarbetspartnern Fujifilm.
Visutech 1

Alvöen bjöd på flera nyheter

En butiksskylt med diamantpolerad logga, en kub med mönster i ett svart stenliknande material och ett specialtillverkat båtfönster. Det var några exempel på spännande applikationer som Alvöen visade upp i sin monter.
Alvöen 4

Riso satsade allt på ett starkt kort

Riso lät sin nya snabba bläckstråleskrivare Riso Valezus T1200 spela den självklara huvudrollen i sin monter. Tillverkaren vill fylla ett hål på marknaden utanför segment som laser och toner. Det var första gången som modellen T1200 visades för den skandinaviska publiken.
DSC_4959