Bröderna Peter och Jan Veres har köpt Justnu, med 15 egna tryckerier och en franchisetagare. Justnu har klarat att ha en god marginal genom hela lågkonjunkturen, så de nya ägarna har inga omedelbara planer om förändring.
– Vi har bett de tidigare ägarna att vara kvar. Peter Strandman kommer med i styrelsen och ska till viss del arbeta vidare operativt i bolaget. Lennart Carlsson kommer att finnas med i vissa projekt framöver. Båda är måna om att det ska gå bra framöver för företaget, säger 40 år gamla Jan Veres, som själv har rötter i den grafiska branschen.
Peter Veres är tio år yngre och utbildad ekonom. Han har arbetat med företagsvärdering i flera år och visste vad han skulle titta på när han hörde om möjligheten att få köpa Justnu.
– Nu har vi varit ute och besökt de olika tryckerierna, säger Peter Veres. Vi har mött så mycket stolthet och glädje över företaget, så det känns mycket bra. Vi erbjuder snabba leveranser och ett personligt bemötande av kunden. Det är viktigt att kunden får träffa samma personer varje gång. Samma person som kan deras trycksaker och är duktig på att göra deras layout, det är viktigt. Det är också svårare att sälja det du inte har. Hos oss kan kunden komma in i tryckeriet och se saker på riktigt.
Enhetlighet
En viktig del av Justnu har varit att göra om alla tryckerier så att kunden känner igen sig oavsett vilket tryckeri de kommer in på.
– Var man än kommer in, ser det likadant ut, säger Jan Veres. Samma möbler i entrén, samma tänk. Om en enhet får driftstopp, är det lätt att skicka jobben vidare till nästa. Vi har också samma prislista i hela landet.
Bröderna är överens om att företaget ska växa, på ett ansvarsfullt sätt utan att äventyra balansräkningen. Om tillväxten ska ske genom att ta in fler franchisetagare eller genom fler egna enheter, är dock ännu inte beslutat.
– Vi har kapacitet nog för att kunna fullfölja de tankar vi har. Man ska aldrig uttala sig om en viss siffra för tillväxt, men vår motivation är att vi ska växa. I vilken takt och till vilken storlek, det får framtiden visa. Men vi ska inte växa på bekostnad av verksamheten i dag. Vi ska växa hållbart, med de vinstmedel som skapas i rörelsen. Och vi tänker arbeta långsiktigt, avslutar Jan och Peter Veres.