Konkret användning av sociala medier

PUBLICERAD: 11 oktober 2010
UPPDATERAD: 11 oktober

DMA 1(AGI på Direct Marketing Associations konferens i San Francisco)

Pepsi har i USA drivit ett projekt kallat ”The Refresh Program”. Det går ut på att du kan skriva ihop ett förslag om något du tycker ska göras (till exempel en samlingsplats i en stadsdel eller en förbättring på en skola). Din presentation läggs ut tillsammans med andra och kan tittas på i olika sociala medier (Youtube, Facebook, Twitter etc.). Sedan kan alla gå in och rösta och de projekt som får flest röster får sedan professionell hjälp från Pepsi för att gå vidare till genomförande.

– Vi har haft fler röster än vad presidentvalet i USA hade, säger den ansvarige för digitala och sociala medier, Bonin Bough (till höger i bilden), på Pepsi, när han intervjuas av Carol Krol vid invigningen av Direct Marketing Associations konferens med 15 000 deltagare i San Francisco.

– Ambitionen för oss med att använda de sociala medierna är att gå från impressions till connections, säger Bonin Bough. Med det syftar han på att annonsen är en impression (ett intryck) vid ett tillfälle, medan de sociala medierna involverar mottagaren och det blir istället connection (kontakt).

– Prova gärna att exempelvis släppa en app med något som ger kontakt till användaren. Att ge bort en app i dag är ungefär som när vi förr delade ut t-tröjor. Det räcker att app:en är hyggligt färdig – det krävs inte att allting fungerar perfekt i den. Det är bättre att du prövar dig fram och släpper nya app:ar efterhand.

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex