(AGI på Direct Marketing Associations konferens i San Francisco)
Pepsi har i USA drivit ett projekt kallat ”The Refresh Program”. Det går ut på att du kan skriva ihop ett förslag om något du tycker ska göras (till exempel en samlingsplats i en stadsdel eller en förbättring på en skola). Din presentation läggs ut tillsammans med andra och kan tittas på i olika sociala medier (Youtube, Facebook, Twitter etc.). Sedan kan alla gå in och rösta och de projekt som får flest röster får sedan professionell hjälp från Pepsi för att gå vidare till genomförande.
– Vi har haft fler röster än vad presidentvalet i USA hade, säger den ansvarige för digitala och sociala medier, Bonin Bough (till höger i bilden), på Pepsi, när han intervjuas av Carol Krol vid invigningen av Direct Marketing Associations konferens med 15 000 deltagare i San Francisco.
– Ambitionen för oss med att använda de sociala medierna är att gå från impressions till connections, säger Bonin Bough. Med det syftar han på att annonsen är en impression (ett intryck) vid ett tillfälle, medan de sociala medierna involverar mottagaren och det blir istället connection (kontakt).
– Prova gärna att exempelvis släppa en app med något som ger kontakt till användaren. Att ge bort en app i dag är ungefär som när vi förr delade ut t-tröjor. Det räcker att app:en är hyggligt färdig – det krävs inte att allting fungerar perfekt i den. Det är bättre att du prövar dig fram och släpper nya app:ar efterhand.