Konkret användning av sociala medier

PUBLICERAD: 11 oktober 2010
UPPDATERAD: 11 oktober

DMA 1(AGI på Direct Marketing Associations konferens i San Francisco)

Pepsi har i USA drivit ett projekt kallat ”The Refresh Program”. Det går ut på att du kan skriva ihop ett förslag om något du tycker ska göras (till exempel en samlingsplats i en stadsdel eller en förbättring på en skola). Din presentation läggs ut tillsammans med andra och kan tittas på i olika sociala medier (Youtube, Facebook, Twitter etc.). Sedan kan alla gå in och rösta och de projekt som får flest röster får sedan professionell hjälp från Pepsi för att gå vidare till genomförande.

– Vi har haft fler röster än vad presidentvalet i USA hade, säger den ansvarige för digitala och sociala medier, Bonin Bough (till höger i bilden), på Pepsi, när han intervjuas av Carol Krol vid invigningen av Direct Marketing Associations konferens med 15 000 deltagare i San Francisco.

– Ambitionen för oss med att använda de sociala medierna är att gå från impressions till connections, säger Bonin Bough. Med det syftar han på att annonsen är en impression (ett intryck) vid ett tillfälle, medan de sociala medierna involverar mottagaren och det blir istället connection (kontakt).

– Prova gärna att exempelvis släppa en app med något som ger kontakt till användaren. Att ge bort en app i dag är ungefär som när vi förr delade ut t-tröjor. Det räcker att app:en är hyggligt färdig – det krävs inte att allting fungerar perfekt i den. Det är bättre att du prövar dig fram och släpper nya app:ar efterhand.

Läs vidare

Kongsberg Ultimate: "Det snabbaste skärbordet på marknaden"

Skärbordstillverkaren Kongsberg Precision Cutting Systems var stolta över att deras Kongsberg Ultimate hade utsetts till ”Best Wide Format Cutting Solution” i EDP Awards i samband med en ceremoni på Drupa.

PXL_20240530_121951472.MP

"Solida lösningar som tål hög belastning"

En helautomatisk linje med linjär motor för skärning av skivor i exempelvis wellpapp, en uppgraderad etikettstans med laser och skärbord i olika storlekar. Det är något av det Jwei visade under Drupa.

Primotek 1

Marabu går grönt med ny certifiering

Nyligen blev bläcktillverkaren Marabu certifierad enligt Greenguard. En märkning som visar att en produkt testats och utvärderats för att uppfylla stränga gränser för kemikalieutsläpp. Ett budskap som Marabu trycker på under Drupa.

Marabu 4

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 

eProdictivity 1

Senaste nytt

Summa lanserar vinylskärare för DTF

Summa lanserar en vinylskärare för Direct to to film-applikationer. Den är speciellt byggd för att förhindra repor och rullmärken som kan uppstå vid transport av PET-film.

S-Class-3-TC75-DTF.27

”Ett skyltfönster för att få fler att upptäcka Addbrand”

Addbrand har som ambition att vara Nordens bästa grossist på papper, kuvert, lätt emballage och grafiska tillbehör. På Sign, Print & Promotion, 19–20 mars i Oslo, visar de ett urval av sin breda produktportfölj.

Addbrand kollage

Lundbergs grafiska lämnar över Komori till ny återförsäljare

De tar över distributionen för märket.

Kenneth-Nielsen

Agfa lanserar kompakt skrivare i Anapurna Ciervo-serien

Agfa utökar med en kompakt, men ändå mångsidig, maskin.

Anapurna-Ciervo-H2500_PR