Måndagens seminarier på DMA

PUBLICERAD: 11 oktober 2010
UPPDATERAD: 11 oktober

Först ut är Clara Hunt, Infogroup. Hon berättar att direktmarknadsföring växer med 4,5 procent i USA årligen mellan 2009 och 2014. Det är dock stor skillnad mellan olika medier. De tre medier som växer snabbast är:

Mobil kommunikation: växer årligen med 29 procent mellan 2009 och 2014. Det är därmed det snabbast växande mediet. På andra plats kommer sociala medier med 15 procent årlig tillväxt. Tredje snabbast växande segmentet är e-post med 13 procent per år.

Produkter och artister
I ett stort seminarium om att använda artister som dragplåster för olika produkter sade moderatorn Scott Donaton att reklam är enda sättet för artister att tjäna pengar, när de har svårt att få betalt för sin musik.

Steve Stoute gjorde en sång i samband med lanseringen av filmen Men in Black. Låten kunde laddas ner fritt, sponsrat av Rayban. Den laddades ner 10 miljoner gånger och det såldes 14 miljoner par glasögon. Det var en femdubbling av Raybans normala försäljning. Det här var ingen slump. Det var en affärsmodell som fungerade – och fungerar.

– Musiker är i dag mycket mer villiga att kopplas ihop med en produkt som de tror på.

När det gäller sociala medier, ska du vara beredd att berätta om allting. Om du är livsmedelsproducent och inte vill prata om innehållet i dina produkter, är du på fel ställe. Då ska du inte vara i sociala medier.

Bret Michaels är musiker som kopplas till drycken Snapples, som nu tillhör Dr. Pepper.

För tio år sedan hade Dr. Pepper gått till honom och bett honom hålla upp en flaska. Men nu valde de istället att utveckla flaskan, namnet, affischerna och ställen så att allt är kopplat till Bret Michaels.

– För mig handlade det om passion. Jag har diabetes sedan jag var sex år gammal och behöver fyra sprutor om dagen. Jag ville vara med och ta fram en dryck som fungerade. När man älskar det man gör så handlar det sedan om att få resten av världen att tro på att jag älskar det.

– Kunderna köpte det snabbt för de trodde att det var en kort produkt som skulle försvinna. Men så var det inte, för produkten fortsätter att finnas där med mitt ansikte på.

Kommer musiken att tappa tilltro?

– Bara om du som musiker säljer ut det du tror på. Jag skulle till exempel inte kunna göra något för tobaksindustrin, om de till exempel skulle vilja sponsra en turné.

Scott Donaton pratade också om sociala medier.

– När Toyota hade problem med bromsarna för ett halvår sedan, så lade de ut all möjlig information i de sociala medierna. När de hade problem med sina dörrar för 17 år sedan, valde de istället att lägga locket på och fick så mycket kritik att det dröjde ända tills nu innan de på nytt vågade släppa loss.

Klädseln fungerade inte
Steve Stoute kritiserade McDonalds klädsel för att den vände sig till barn och mammor men blev pinsamt när barnen blev tonåringar. Jag sade till dem att ni har 40 000 anställda som alla är i den åldern som vi ville nå.

– Alla tog av sig uniformen när de lämnade restaurangen. Vi ville vända det till 40 000 one-to-one-marknadsförare som berättade att det här är platsen där du startar din karriär.

Direktmarknadsföring startar med one-to-one. Vad kan vara bättre än att en person berättar för en annan och några värderingar överförs?

Senaste nytt

Åtta45 förvärvar bokbinderi

Koncernen fortsätter sin förvärvsresa.

Lagbild-2048x1332
Åtta45 förvärvar bokbinderi

Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

Agfa utökar sin Anapurna Ciervo-familj med den nya Ciervo H2050-modellen

AnapurnaCiervo_H2050 (1)
Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Tryckeriet US-AB satsar på DTF-tryck med sin nya maskin från InkTec. De har också uppgraderat maskinparken med två nya Ricohpressar och en falsmaskin.

US-ABDSC_9620
US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Läs vidare

Kongsberg Ultimate: "Det snabbaste skärbordet på marknaden"

Skärbordstillverkaren Kongsberg Precision Cutting Systems var stolta över att deras Kongsberg Ultimate hade utsetts till ”Best Wide Format Cutting Solution” i EDP Awards i samband med en ceremoni på Drupa.

PXL_20240530_121951472.MP
Kongsberg Ultimate: ”Det snabbaste skärbordet på marknaden”

"Solida lösningar som tål hög belastning"

En helautomatisk linje med linjär motor för skärning av skivor i exempelvis wellpapp, en uppgraderad etikettstans med laser och skärbord i olika storlekar. Det är något av det Jwei visade under Drupa.

Primotek 1
”Solida lösningar som tål hög belastning”

Marabu går grönt med ny certifiering

Nyligen blev bläcktillverkaren Marabu certifierad enligt Greenguard. En märkning som visar att en produkt testats och utvärderats för att uppfylla stränga gränser för kemikalieutsläpp. Ett budskap som Marabu trycker på under Drupa.

Marabu 4
Marabu går grönt med ny certifiering

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 

eProdictivity 1
MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna