Måndagens seminarier på DMA

PUBLICERAD: 11 oktober 2010
UPPDATERAD: 11 oktober

Först ut är Clara Hunt, Infogroup. Hon berättar att direktmarknadsföring växer med 4,5 procent i USA årligen mellan 2009 och 2014. Det är dock stor skillnad mellan olika medier. De tre medier som växer snabbast är:

Mobil kommunikation: växer årligen med 29 procent mellan 2009 och 2014. Det är därmed det snabbast växande mediet. På andra plats kommer sociala medier med 15 procent årlig tillväxt. Tredje snabbast växande segmentet är e-post med 13 procent per år.

Produkter och artister
I ett stort seminarium om att använda artister som dragplåster för olika produkter sade moderatorn Scott Donaton att reklam är enda sättet för artister att tjäna pengar, när de har svårt att få betalt för sin musik.

Steve Stoute gjorde en sång i samband med lanseringen av filmen Men in Black. Låten kunde laddas ner fritt, sponsrat av Rayban. Den laddades ner 10 miljoner gånger och det såldes 14 miljoner par glasögon. Det var en femdubbling av Raybans normala försäljning. Det här var ingen slump. Det var en affärsmodell som fungerade – och fungerar.

– Musiker är i dag mycket mer villiga att kopplas ihop med en produkt som de tror på.

När det gäller sociala medier, ska du vara beredd att berätta om allting. Om du är livsmedelsproducent och inte vill prata om innehållet i dina produkter, är du på fel ställe. Då ska du inte vara i sociala medier.

Bret Michaels är musiker som kopplas till drycken Snapples, som nu tillhör Dr. Pepper.

För tio år sedan hade Dr. Pepper gått till honom och bett honom hålla upp en flaska. Men nu valde de istället att utveckla flaskan, namnet, affischerna och ställen så att allt är kopplat till Bret Michaels.

– För mig handlade det om passion. Jag har diabetes sedan jag var sex år gammal och behöver fyra sprutor om dagen. Jag ville vara med och ta fram en dryck som fungerade. När man älskar det man gör så handlar det sedan om att få resten av världen att tro på att jag älskar det.

– Kunderna köpte det snabbt för de trodde att det var en kort produkt som skulle försvinna. Men så var det inte, för produkten fortsätter att finnas där med mitt ansikte på.

Kommer musiken att tappa tilltro?

– Bara om du som musiker säljer ut det du tror på. Jag skulle till exempel inte kunna göra något för tobaksindustrin, om de till exempel skulle vilja sponsra en turné.

Scott Donaton pratade också om sociala medier.

– När Toyota hade problem med bromsarna för ett halvår sedan, så lade de ut all möjlig information i de sociala medierna. När de hade problem med sina dörrar för 17 år sedan, valde de istället att lägga locket på och fick så mycket kritik att det dröjde ända tills nu innan de på nytt vågade släppa loss.

Klädseln fungerade inte
Steve Stoute kritiserade McDonalds klädsel för att den vände sig till barn och mammor men blev pinsamt när barnen blev tonåringar. Jag sade till dem att ni har 40 000 anställda som alla är i den åldern som vi ville nå.

– Alla tog av sig uniformen när de lämnade restaurangen. Vi ville vända det till 40 000 one-to-one-marknadsförare som berättade att det här är platsen där du startar din karriär.

Direktmarknadsföring startar med one-to-one. Vad kan vara bättre än att en person berättar för en annan och några värderingar överförs?

Läs vidare

Kongsberg Ultimate: "Det snabbaste skärbordet på marknaden"

Skärbordstillverkaren Kongsberg Precision Cutting Systems var stolta över att deras Kongsberg Ultimate hade utsetts till ”Best Wide Format Cutting Solution” i EDP Awards i samband med en ceremoni på Drupa.
PXL_20240530_121951472.MP

"Solida lösningar som tål hög belastning"

En helautomatisk linje med linjär motor för skärning av skivor i exempelvis wellpapp, en uppgraderad etikettstans med laser och skärbord i olika storlekar. Det är något av det Jwei visade under Drupa.
Primotek 1

Marabu går grönt med ny certifiering

Nyligen blev bläcktillverkaren Marabu certifierad enligt Greenguard. En märkning som visar att en produkt testats och utvärderats för att uppfylla stränga gränser för kemikalieutsläpp. Ett budskap som Marabu trycker på under Drupa.
Marabu 4

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 
eProdictivity 1

Senaste nytt

Alvöen breddar utbudet av fräs- och skärmaskiner

Alöven är nu skandinavisk distributör av Kimlas CNC-fräs- och skärbord för industriell produktion. Det ska komplettera de lösningar som företaget sedan tidigare erbjuder från MultiCam. 
CNC Alvöen

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnorth Award kommer nu in i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
PNA-head-240627x

Wackes tror på starkt år – nyanställer tre

Produktmediaföretaget Wackes förstärker organisationen med tre anställda. Detta för att möta en ökad efterfrågan på bolagets produkter och tjänster.
Wackes 1

Har Lessebo Paper hittat årets sommarhit?

Frågan vi väl alla gått och grunnat på är väl hur ett papper låter, en fråga som nu äntligen ett svar tack vare Lessebo Paper som tagit ett djärvt steg bortom det visuella genom att utforska denna något udda fråga. Resultatet är Lessebo Paper Player – en spelare som förvandlar papperets tysta elegans till en fascinerande ljudupplevelse.
Lessebo Paper