Det var Nässjötryckeriet som knep det åtråvärda förstapriset i Canon Europas tävling Business Leap. Priset delades ut på Canon Expo 2010 i Paris i mitten av oktober.
Business Leap bestod i att ta fram Europas bästa affärsplan för tryckerier. Syftet med tävlingen har varit att få tryckerierna att bli starkare entreprenörer och inspirera dem till att skapa utförliga affärsplaner som stärker verksamheten. Det är också något som garanterar framtida finansieringar.
– Utan affärsplan, inga affärer eller finansiering, säger Peter Lancaster på den brittiska konsultbyrån W2P, och ledamot i den oberoende jury som utvärderat tävlingsbidragen. Jag är imponerad av alla tre pristagare, men Nässjötryckeriet hade både gjort en bra research och utfört sin affärsplan helt korrekt.
Priset består av tre års fri användning av en Canon 9070 och affärskonsultation inom ramen för Canon Essential Business Builder Program. Totalt är förstapriset värt runt en miljon kronor.
Från Nässjötryckeriet kom vd Per Simonsson och försäljningschef Fredrik Boström för att ta emot utmärkelsen.
– Det är ett ögonblick man sällan får vara med om, säger Fredrik Boström. Samtidigt har det för oss varit nödvändig att göra. Med all yttre påverkan har vi varit tvungna att agera för att bli starkare.
Nässjöstryckeriets affärsplan har redan konkretiserats i konceptet NT Smart. Det är ett koncept för att föra marknadsavdelningen närmare tryckeriet. NT Smart är ett samlingsnamn för tryckeriets produkter och digitala tjänster, bland annat för cross media. Läs mer om konceptet på www.ntsmart.se.
– Tryckerierna har alltid varit längst ner i värdekedjan, men nu ska vi komma högre upp, säger Per Simonsson. Vi har fått starkt stöd av både ägare och personal att genomföra de här förändringarna och nu vill vi påverka våra kollegor i den grafiska branschen.