Nässjötryckeriet har bästa affärsplanen

PUBLICERAD: 15 oktober 2010
UPPDATERAD: 15 oktober
Fredrik Boström och Per Simonsson från Nässjötryckeriet, flankerade av Kenneth Oxenstrand (t v) och Erik Åkenes, Canon.
Fredrik Boström och Per Simonsson från Nässjötryckeriet, flankerade av Kenneth Oxenstrand (t v) och Erik Åkenes, Canon.

Det var Nässjötryckeriet som knep det åtråvärda förstapriset i Canon Europas tävling Business Leap. Priset delades ut på Canon Expo 2010 i Paris i mitten av oktober.

Business Leap bestod i att ta fram Europas bästa affärsplan för tryckerier. Syftet med tävlingen har varit att få tryckerierna att bli starkare entreprenörer och inspirera dem till att skapa utförliga affärsplaner som stärker verksamheten. Det är också något som garanterar framtida finansieringar.

– Utan affärsplan, inga affärer eller finansiering, säger Peter Lancaster på den brittiska konsultbyrån W2P, och ledamot i den oberoende jury som utvärderat tävlingsbidragen. Jag är imponerad av alla tre pristagare, men Nässjötryckeriet hade både gjort en bra research och utfört sin affärsplan helt korrekt.

Priset består av tre års fri användning av en Canon 9070 och affärskonsultation inom ramen för Canon Essential Business Builder Program. Totalt är förstapriset värt runt en miljon kronor.

Från Nässjötryckeriet kom vd Per Simonsson och försäljningschef Fredrik Boström för att ta emot utmärkelsen.

– Det är ett ögonblick man sällan får vara med om, säger Fredrik Boström. Samtidigt har det för oss varit nödvändig att göra. Med all yttre påverkan har vi varit tvungna att agera för att bli starkare.

Nässjöstryckeriets affärsplan har redan konkretiserats i konceptet NT Smart. Det är ett koncept för att föra marknadsavdelningen närmare tryckeriet. NT Smart är ett samlingsnamn för tryckeriets produkter och digitala tjänster, bland annat för cross media. Läs mer om konceptet på www.ntsmart.se.

– Tryckerierna har alltid varit längst ner i värdekedjan, men nu ska vi komma högre upp, säger Per Simonsson. Vi har fått starkt stöd av både ägare och personal att genomföra de här förändringarna och nu vill vi påverka våra kollegor i den grafiska branschen.

Läs vidare

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

Tåligare utskrifter med nya imagePROGRAF

Canon släpper nya modeller i två av sina serier med storformatsskrivare, imagePROGRAF GP respektive PRO. Bland nyheterna kan nämnas förbättrad ljusbeständighet och reptålighet. 
LC10_GP6600S_PFP2_CEL_660x372

Artificiell intelligens avgörande för företagens överlevnad

Den kommande tiden kommer vi att titta närmare på hur artificiell intelligens (AI) implementeras i redan befintliga grafiska lösningar. Vad kan AI göra, vilka behov fyller det och vilka möjligheter och utmaningar öppnar det på sikt.
FotoJet-(45)

Tror på succé för högblank wrapfolie

I våras lanserade 3M fyra wrapfolier i 2080-serien med högblank finish. Under hösten har ytterligare åtta kulörer lagts till, bland annat nyanser som Envy Green och Deep Space.
KAO HG 2

Senaste nytt

Etikettmarknaden föll 25 procent

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w

Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.
RL Fredrik Sara 2