Spel är viktig nyckel till intresse

PUBLICERAD: 15 oktober 2010
UPPDATERAD: 15 oktober

dma_rajat2Rajat Paharia på Bunchball jobbar med många företag som har kundklubbar och på annat sätt vill ha en relation där de knyter kunden närmare till sig. Eftersom Rajat tror att spel är nyckeln till att skapa intresse på internet, så har hans företag utvecklat en produkt där företag på nätet, till exempel på Facebook, kan skapa tävlingar, samla poäng etc. Han säger att:

Gameification drives participation. Participation drives business value. (Att göra sajten mer spelinriktad skapar ett deltagande och deltagande ger affärsmöjligheter.)

Vad menar han med spel?

– Om du spelar ett spel varje dag, blir det fort tråkigt. Men om vi tillför statistik blir det roligt. Vem har vunnit mest i dag? Hur mycket har du själv fått? Kunderna pratar med dig genom hur de agerar. Håll koll på vem som vann vad och hur de gjorde.

– Detta fungerar till fulländning i Farmville på Facebook. Även om det inte finns några värden bakom, så är användarna uppfyllda av hur många virtuella poäng de har i Farmville. Entusiasmen är lika stor som när flygbolagen erbjuder mig att på riktigt tjäna dubbla poäng på flyget under en tid.

– Vi älskar att ha mål. De flesta lojalitetsprogram har ett mål på slutet. Men de inspirerar inte till något längs resan. Jag måste varje gång se hur långt jag är – på väg till vad är jag. Detta ser du hela tiden i spelen på nätet. Men flygbolaget måste få mig att känna att jag strävar mot någonting. De flesta är inte bra nu. Men om de skickade ett sms när jag landade och berättade hur många poäng jag tjänat och vad jag närmar mig att kunna göra, skulle de ha min fulla uppmärksamhet.

Titta på Farmville
I Farmville premieras jag om jag besökt tio av mina grannar eller hjälpt någon av dem. Skrapar jag ihop 25 vänner så ger det mig en större gård. Hela tiden kommer jag till nya nivåer som ger mig status och olika virtuella belöningar. Kvinnor kring 35 år, som är huvudanvändarna av spel på nätet, är ofta svältfödda på uppmärksamhet, belöningar och status. Här ges allt detta och användarna tar tacksamt emot.

Områden som du arbetar med i ett lojalitetsprogram, kan du också utnyttja till spel.

Points: Man samlar poäng,

Levels: man når olika nivåer (när du handlat för xx på Ica når du nästa nivå i spelet),

•  Challenges: man utsätts för olika utmaningar (ge namnet på fyra vänner som du vill tävla med om vem som vet mest om livförsäkringar),

Virtual goods: du kämpar till dig virtuella ägodelar,

Leaderboards: det finns uppställningar där du kan jämföra dig med andra och se hur du ligger till i förhållande till de bästa i gruppen/i din stad/i dag etc.

Gifting and charity: ditt företag kan erbjuda att betala x antal pengar till en specifik familj i ett fattigt land, varje gång ni cyklat 50 mil

Håll intresset vid liv
NBC brottas med serien The Office, som handlar om det fiktiva företaget Dunder Mufflin. Den varar 22 minuter i veckan och går under 22 veckor om året. För att hålla intresset vid liv hela året, så händer någonting varje vecka på sajten.

Tittarna får gå in och skapa en egen video, skriva en egen målsättning, designa en logo. Du kan ta dig upp tolv nivåer i karriären och nya saker öppnar sig när du tar dig längre upp.

Andra kan besöka dig och se vilken nivå du är på och vilka virtuella prylar du köpt för de pengar du tjänar där.

Det viktiga är att jag kan visa andra att jag har den här statusen. Detta visas ju även på Facebook och andra webbplatser.

Alla har high score
Alla spel som någonsin gjorts har en High score-tabell. Vem har rest längst, vem har bjudit in flest vänner, vem är den som laddar upp flest bilder. Det kan vara både begränsat till mig och mina vänner eller gälla hela världen.

– Ge alltid användaren en chans att begränsa det så att hon har en chans att faktiskt vinna det här.

Lockar dig att se filmer
Warner Bros. ville ha ett lojalitetsprogram som belönade internt beteende. Varje gång du ser en trailer etc. får du poäng. Men köper du dvd, besöker de olika sajterna etc. är sådant du kan samla poäng med. Sedan kan du få låtar och ringsignaler som du köper med dina poäng.

Nu kan de säga att om du tittar på trailern för Harry Potter, så får du en ringsignal  med låten från nästa film.

Kan du få in 100 kunder, kommer 20 att köpa något så småningom.

Microsoft vill att du ska testa Windows
Microsoft har tävling för att få folk att testa Windows Vista. Jag fick något för att installera en betaversion, något för att rösta på versionen, ytterligare något för att jag gjort färdigt hela testet inom 24 timmar och så vidare.

Nästan alla använder bara tio procent av Microsoft Office. Men det är olika tio procent som de olika använder. Därför vill Microsoft locka dig att använda mycket mer, så att chansen ökar att du sedan ska vilja köpa nästa version med nya möjligheter.

Premierar sunt leverne
Mint.com som är ett försäkringsbolag ger premium ihop med Nike så att när jag springer och lägger upp dessa data på Nike, så kommer det in i en community och jag får belöningar. Jag kan också tävla med mina vänner.

Tänk på detta
Folk vill hellre ha hundra endollarsbelöningar än en hundradollarsbelöning. Det finns olika sätt att belöna:

1. Du kan ge en belöning varje timme någon varit inne.

2. Variable interval är en belöning du får när du gjort något, oavsett hur lång tid som gått.

3. Istället för att ge en premium var tionde minut, är det roligare att den kommer slumpvis, men i snitt var tionde minut. Spänningsmomentet ökar.

Man vill hellre tävla ihop med ett gäng, än att vara ensam. Team mot team är verkligen bra. Till exempel om jag ska förlora vikt och jag sänker teamet om jag inte går ner det jag ska. Jag vill inte göra andra besvikna. Att vara en del i teamet gör det mycket bättre.

Tidsaspekter är också bra. Kan du flyga 5000 mil på denna tid, eller bo tio nätter inom den här tidsramen.

Viktig myt: Vuxna köper också virtuella grejor.

Köper jag jeans för tio eller 200 dollar så är tyget i stort sett detsamma. Merparten av de 190 dollarna är att jag köper en känsla. Det är samma när du använder pengar på internet.

Du kan köpa en virtuell ros för 20 dollar. Det viktiga är att du skickar signalen att mottagaren är värd 20 dollar. Rosen visar sig på min Facebook-sida och andra kan se att det faktiskt har kostat någon 20 riktiga dollar att köpa den där blomman.

Blanda aldrig socialt och kommersiellt
Tänk om du efter julmiddagen lägger en tusenlapp på bordet och säger ”Tack mamma”.

Advokater tillfrågades om de ville sälja tid till fattiga för 50 dollar i timmen. Ingen ville. Men när de ombads att göra det gratis, då ville de. ”Jag är värd mer än 50 dollar”. ”Men jag vill gärna vara snäll”.

Ett försäkringsbolag har problem med att ingen bryr sig.

1. Få fler vänner in och engagera er tillsammans.

2. Kan du få in 20 vänner så får du en rabatt på din försäkring.

3. Kan du få ett gäng vänner in och ni alla tecknar en försäkring, då får ni alla en rabatt.

”Gamebased marketing” är en bra bok om detta.

Spelen behöver inte vara roliga. Det viktiga är belöningen, erkännandet, statusen. Detta är något som vi saknar. De flesta som spelar sociala spel är kvinnor kring 35 år. De har inte mycket av detta.

Samarbetande sajter
När en ny sajt vill komma igång kan jag ha en länk från en annan sajt. När jag går in och registrerar mig via en länk, får jag även samma poäng som jag samlat ihop på den tidigare sajten. Jag får alltså en status redan från början.

Du kan blanda virtuella och riktiga poäng, men var tydlig med vad som är det ena och det andra.

Läs vidare

Stora möjligheter med AI – men lika stora utmaningar

I vår artikelserie om artificiell intelligens (AI) i den grafiska industrin har vi nu pratat med Adrian Mayr, produktchef på Müller Martini. De är kända för att tillverka efterbehandlingsutrustning i industriell skala.

Adrian-Mayr-pfc-bearb

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 

eProdictivity 1

Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Tyska Cloudlab Solutions är en etablerad leverantör av web-to-print-lösningar inom både tryck och förpackning. Med nya versionen X3 tar företaget hjälp av AI när det gäller bland annat design och prissättning.

Cloudlab

HP ingår strategiskt samarbete med Canva

Det AI-baserade designprogrammet Canva har 185 miljoner användare över hela världen. Nu etablerar man ett samarbete med HP.

hp-canva

Senaste nytt

Canon-chefen: ”Inkjet är rätt väg att gå”

Canon har under flera mässor ställt ut under mottot ”The power to move”. För Canons Jennifer Kolloczek handlar den rörelsen om ett ökat fokus på arkbaserad inkjet i höga hastigheter.

Canon Jennifer Matteus

Stort logistikföretag för tryckt kampanjmaterial byter namn

Namnbytet är ett led i att företaget under många år vuxit från att vara en distributör till att bli en fullskalig logistiker med ett komplett erbjudande av avancerade verktyg och digitala tjänster.

Fredrik_Ringstrom

Mimaki om Montera får välja

Montera har satsat på Mimaki i maskinparken. De har både en planskrivare och en riktigt bred storformatsskrivare. Det gör att de kan producera många olika typer av applikationer i samma maskiner.

montera-collage

SPG investerar i automatiskt skärprogram

Scandinavian Print Group (SPG) har nyligen investerat i det automatiska skärprogrammet CompuCut från Polar. CompuCut är ett program som automatiskt ställer in skärmaskinen och vägleder operatören genom hela processen.

PolarCut_01