W2P-verktyg ligger i molnet

PUBLICERAD: 22 oktober 2010
UPPDATERAD: 22 oktober
Ola Norrman, Press to go.
Ola Norrman, Press to go.

Den norska programvaruleverantören Press to go utvecklar programvara för hantering av marknadsmaterial och webb-till-tryck. Det senaste släppet, Mars, är en portallösning för tryckerier som vill bygga webbutik.

Mars har koppling både till kund och produktion. På kundsidan samlas alla beställningsobjekt på en användarunik sida. Denna kan skräddarsys efter kundens önskemål. Här kan beställare se både dynamiska objekt och statiska. Användarsidan går även att integrera in i kundens intranät. Arbetar man främst dynamiskt finns det en koppling mellan dynamiska dokument och bildarkiv. Det finns även ett samlingsarkiv som lagrar tidigare ordrar, både påbörjade och avslutade, vilket ska förenkla repeatjobb.

– Mars-releasen har utvecklats i tätt samarbete med våra storkunder och erbjuder en helt ny användarupplevelse, säger Ola Norrman, vd för Press to go.

Den nya lösningen har fått en ny produktionsdel för att hantera ordrar. Här ska det gå att hantera en obegränsad mängd virtuella produktionsenheter samtidigt. Det finns även stöd för att lägga ut jobb på externa underleverantörer.

Med tilläggsprogrammet Press to go Sniffer kan lösningen integreras mot ett bakomliggande affärs- eller produktionssystem, som Fujifilm XMF, Printvis, GKS3 eller Summa.

I tillägg ingår även Press to go Publisher, Press to gos lösning för att bygga dynamiska mallar. Processen utgår från högupplösta pdf-filer som importeras i Publisher. Ur dessa pdf:er extraheras metadata som sedan utgör grunden i den dynamiska mallen.

Press to go erbjuds bara som en molntjänst. Det innebär att Press to go driftar lösningen på egna servrar.

– Vi har nu en fabrik för web-to-print, säger Ola Norrman Med över 100 000 unika företagsanvändare i systemet har vi idag en produktionsvolym i web-to-print som få tryckerier, ens internationellt, kan mäta sig med. Med den nya releasen av Mars kan nu ett enskilt tryckeri hantera sina kunder i Press to go på exakt samma sätt som om systemet var installerat lokalt.

Läs vidare

Stora möjligheter med AI – men lika stora utmaningar

I vår artikelserie om artificiell intelligens (AI) i den grafiska industrin har vi nu pratat med Adrian Mayr, produktchef på Müller Martini. De är kända för att tillverka efterbehandlingsutrustning i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 
eProdictivity 1

Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Tyska Cloudlab Solutions är en etablerad leverantör av web-to-print-lösningar inom både tryck och förpackning. Med nya versionen X3 tar företaget hjälp av AI när det gäller bland annat design och prissättning.
Cloudlab

HP ingår strategiskt samarbete med Canva

Det AI-baserade designprogrammet Canva har 185 miljoner användare över hela världen. Nu etablerar man ett samarbete med HP.
hp-canva

Senaste nytt

Lyckad norsk-svensk union

Printagon Graphics startade 2013 av några tidigare anställda vid Aller Tryck och JMS som såg en framtid för det anrika veckotidningstryckeriet och ett behov av rotationstryck i Sverige. Sedan dess har det varit både upp- och nedturer.
Printagon 3

Orafol ska producera klimatskyddsfilm

Orafol har köpt en andel i den belgiska specialfilmsproducenten Group Michiels Advanced Materials (Group M.A.M.) med målet att ta över 100 procent av företaget under de kommande åren.
orafol_01 (1)

Summa lovar ökad precision i skärningen av textil

Summa lanserar L1810 Gen 2.6 som är en laserskärare för textila applikationer. Den riktar sig till användare som har höga volymer och kräver hög precision i skärningen.
Summa 1

Så många fler utställare och besökare deltog på Scanpack

Norra Europas ledande förpackningsmässa lockade i år både fler besökare och utställare än senast.
IMGL5020