Bok & Bibliotek startar mediemässa

PUBLICERAD: 10 november 2010
UPPDATERAD: 10 november

Bok & Bibliotek, som driver Bokmässan i Göteborg, skapar en ny mötesplats – Mediedagarna i Göteborg. Detta sker på initiativ av Medieakademin och i samverkan med bland andra Tidningsutgivarna, Göteborg International Film Festival och Göteborgs Universitet. Mediedagarna hålls på Svenska Mässan i Göteborg den 8-9 mars 2012.

– I snitt ägnar vi svenskar oss åt medier nästan sex timmar per dag, vilket gör mediefrågorna till en av vår tids viktigaste frågor. Men samtidigt saknas det en mötesplats för att diskutera dessa ämnen med den bredd och det djup som de förtjänar, säger Anna Falck, vd för Bok & Bibliotek.

Den är svårt att fånga den moderna kommunikationsteknologin i farten. Smarttelefoner fungerar numera lika bra som datorer, tidningarna visar webb-TV och sociala medier har gjort att alla kan tycka till och delta i det offentliga samtalet. Det finns inte längre några gränser mellan kanalerna och frågan är vad som ska hända härnäst? Hur ska mediebranschen göra för att i framtiden kunna möta den hungriga, teknikvänliga och aktiva konsumenten?

– Med tanke på de stora förändringar som sker i mediebranschen behövs det nya sätt att bygga företag, köpa och sälja produkter och att hantera viktiga integritetsfrågor, jämte yttrandefrihet, upphovsrätt och annan lagstiftning, säger Anna Falck. På Mediedagarna hoppas vi kunna skapa en spännande mötesplats med ett brett program.

Mediedagarna i Göteborg blir en mässa och mötesplats som vänder sig till såväl mediebranschen, företag, organisationer, universitet och högskolor som till den medieintresserade allmänheten. Planeringen har påbörjats och under tiden fram till mars 2012 kommer fler medieaktörer att bjudas in för att delta i utvecklingen av konceptet. Tanken är att erbjuda intressanta seminarier, fördjupa mediedebatten och skapa givande möten. I utställningsdelen kan företag, organisationer och myndigheter presentera sig och visa upp de senaste nyheterna.

Senaste nytt

Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

Boka in den 7–9 oktober 2025 i kalendern redan nu. Då är det återigen dags för den största mässan och mötesplatsen i den grafiska branschen: Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm.

SPS kollage
Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

SPG erövrar nytt tryckeri

40 anställda får gå när produktionen flyttas.

Screenshot
SPG erövrar nytt tryckeri

Bording gör miljonförluster

Bording har beslutat att lägga ner stora delar av sin produktion i Sverige, vilket Sign&Print tidigare rapporterat om. Nu har siffrorna för 2024 släppts och bolaget visar en förlust på nästan 4,9 miljoner kronor.

1750154275161
Bording gör miljonförluster

Nu är utomhusreklam mätbart

Inbyggda 3D-sensorer kan tillsammans med AI-analys mäta hur många som passerar både tryckt och digital utomhusreklam och hur länge de tittar.

Skärmavbild-2025-07-01-kl.-10.33.07
Nu är utomhusreklam mätbart

Läs vidare

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 

eProdictivity 1
MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Tyska Cloudlab Solutions är en etablerad leverantör av web-to-print-lösningar inom både tryck och förpackning. Med nya versionen X3 tar företaget hjälp av AI när det gäller bland annat design och prissättning.

Cloudlab
Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Mutoh har utvecklat en inkjetskrivare med Fujifilms AQUAFUZE-teknologi med ett nytt vattenbaserat UV-bläck. Denna visas under Drupa tillsammans med bland annat Direct-to-Object-skrivaren XpertJet 1462 som precis vunnit en EDP Award.

Mutoh 1
Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Heidelberg breddar med inkjet-portfölj

Den stora nyheten i Heidelbergs Drupa-monter var lanseringen av deras två nya inkjetpressar som de marknadsför i samarbete med Canon, men under eget namn och i egen förpackning. Därmed kommer de två maskinerna att heta Jetfire 50 respektive 75, vilket speglar formaten B3 och B2.

heidel_01
Heidelberg breddar med inkjet-portfölj