Bok & Bibliotek startar mediemässa

PUBLICERAD: 10 november 2010
UPPDATERAD: 10 november

Bok & Bibliotek, som driver Bokmässan i Göteborg, skapar en ny mötesplats – Mediedagarna i Göteborg. Detta sker på initiativ av Medieakademin och i samverkan med bland andra Tidningsutgivarna, Göteborg International Film Festival och Göteborgs Universitet. Mediedagarna hålls på Svenska Mässan i Göteborg den 8-9 mars 2012.

– I snitt ägnar vi svenskar oss åt medier nästan sex timmar per dag, vilket gör mediefrågorna till en av vår tids viktigaste frågor. Men samtidigt saknas det en mötesplats för att diskutera dessa ämnen med den bredd och det djup som de förtjänar, säger Anna Falck, vd för Bok & Bibliotek.

Den är svårt att fånga den moderna kommunikationsteknologin i farten. Smarttelefoner fungerar numera lika bra som datorer, tidningarna visar webb-TV och sociala medier har gjort att alla kan tycka till och delta i det offentliga samtalet. Det finns inte längre några gränser mellan kanalerna och frågan är vad som ska hända härnäst? Hur ska mediebranschen göra för att i framtiden kunna möta den hungriga, teknikvänliga och aktiva konsumenten?

– Med tanke på de stora förändringar som sker i mediebranschen behövs det nya sätt att bygga företag, köpa och sälja produkter och att hantera viktiga integritetsfrågor, jämte yttrandefrihet, upphovsrätt och annan lagstiftning, säger Anna Falck. På Mediedagarna hoppas vi kunna skapa en spännande mötesplats med ett brett program.

Mediedagarna i Göteborg blir en mässa och mötesplats som vänder sig till såväl mediebranschen, företag, organisationer, universitet och högskolor som till den medieintresserade allmänheten. Planeringen har påbörjats och under tiden fram till mars 2012 kommer fler medieaktörer att bjudas in för att delta i utvecklingen av konceptet. Tanken är att erbjuda intressanta seminarier, fördjupa mediedebatten och skapa givande möten. I utställningsdelen kan företag, organisationer och myndigheter presentera sig och visa upp de senaste nyheterna.

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Högpresterande inkjetpress i strålkastarljuset hos Kodak

Kodak kommer visa upp en mängd produkter som är konstruerade för att hjälpa tryckerier att bli mer lönsamma när branschen förändras.
Kodak_drupa-2024-booth_

Alvöen förstärker teamet efter ökad orderingång

Alvöen är inne på sitt femte verksamhetsår i Sverige och utvecklingen har gått i snabb takt. Nästa steg är att stärka serviceteamet och utöka lokalerna utanför Borås. 
alvoen_kennethnilsson ver 2

Vilda maskinnyheter från Ricoh

Med en drake, en örn och en jaguar låter Ricoh besökarna få en virtuell och högteknologisk naturupplevelse i österländsk miljö i sin monter på Drupa.
webb-ricoh

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke