Bok & Bibliotek, som driver Bokmässan i Göteborg, skapar en ny mötesplats – Mediedagarna i Göteborg. Detta sker på initiativ av Medieakademin och i samverkan med bland andra Tidningsutgivarna, Göteborg International Film Festival och Göteborgs Universitet. Mediedagarna hålls på Svenska Mässan i Göteborg den 8-9 mars 2012.
– I snitt ägnar vi svenskar oss åt medier nästan sex timmar per dag, vilket gör mediefrågorna till en av vår tids viktigaste frågor. Men samtidigt saknas det en mötesplats för att diskutera dessa ämnen med den bredd och det djup som de förtjänar, säger Anna Falck, vd för Bok & Bibliotek.
Den är svårt att fånga den moderna kommunikationsteknologin i farten. Smarttelefoner fungerar numera lika bra som datorer, tidningarna visar webb-TV och sociala medier har gjort att alla kan tycka till och delta i det offentliga samtalet. Det finns inte längre några gränser mellan kanalerna och frågan är vad som ska hända härnäst? Hur ska mediebranschen göra för att i framtiden kunna möta den hungriga, teknikvänliga och aktiva konsumenten?
– Med tanke på de stora förändringar som sker i mediebranschen behövs det nya sätt att bygga företag, köpa och sälja produkter och att hantera viktiga integritetsfrågor, jämte yttrandefrihet, upphovsrätt och annan lagstiftning, säger Anna Falck. På Mediedagarna hoppas vi kunna skapa en spännande mötesplats med ett brett program.
Mediedagarna i Göteborg blir en mässa och mötesplats som vänder sig till såväl mediebranschen, företag, organisationer, universitet och högskolor som till den medieintresserade allmänheten. Planeringen har påbörjats och under tiden fram till mars 2012 kommer fler medieaktörer att bjudas in för att delta i utvecklingen av konceptet. Tanken är att erbjuda intressanta seminarier, fördjupa mediedebatten och skapa givande möten. I utställningsdelen kan företag, organisationer och myndigheter presentera sig och visa upp de senaste nyheterna.