Framtidens förpackning är här?

PUBLICERAD: 11 november 2010
UPPDATERAD: 11 november

web_rolling_opticsRolling Optics bad tre formgivare att ta fram framtidens förpackning – daterad år 2999. I samband med Pack & Emballage-mässan i Stockholm visades Michel Bussiens, den första designerns, framtidsförpackning att upp för första gången.

Utöver den framtida förankringen ställdes endast kravet att Rolling Optics unika hologrammaterial skulle inkorporeras i förpackningen.

Michel Bussien, internationellt prisbelönt designer och konstnär som arbetar med rå natur som medium och inspiration, beskriver sin förpackning.

– I min analys av år 2999 kommer vi varken att ha den närhet eller tillgång till natur som vi idag tar för given. Min förpackning är därför utformad för att bära minnet av natur och lyxen av smak som vi idag anser som självklar, där ingefära står som symbol för naturen. Minnet är en fjärde dimension som tillförts Rolling Optics tredimensionella material.

Om Michel Busseins vision slår in? Ja, den som lever får se.

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Textiltryck utan för- och efterbehandling

Epson lanserar nu Monna Lisa ML-13000, en direct-to-fabric-skrivare som kan printa direkt på tyget i en enda process utan separat för- eller efterbehandling.
ML-13000 ver 2

Horizon vänder blad med tre nya samarbeten

Efterbehandlingsleverantören Horizon skriver nya kapitel med tre färska samarbeten. Nu kan de hjälpa tryckerier från tryck till färdig bok i både mjuk- eller hårdpärm.
FotoJet-(82)

Helautomatiskt skärsystem som förflyttar gränserna

Elitron bjuder under Drupa in till en förhandstitt på den uppgraderade Kombo TAV – ett anmärkningsvärt framsteg inom digital skärteknik.
elitron_01

Mjukvarusamarbete för bättre flyt

ECO3 och eProductivity Software (ePS) har ingått ett strategiskt partnerskap med målet att ta automationen hos tryckerierna till nästa nivå.
ECO3 ePS