Hon tar över Kodaks kanaler

PUBLICERAD: 11 november 2010
UPPDATERAD: 11 november

pernille_olsen_lowresPernille Olsen blir ny Nordic Channel Manager för Kodak från den 1 november. Det innebär att hon blir ansvarig kanalförsäljare i hela den nordiska regionen.

AGI har som första tidning intervjuat Pernille Olsen, som under lång tid arbetat med partnerförsäljning. Närmast kommer hon från Symantec där hon ansvarade för distributörer i Danmark, Norge och på Island. Nu utvecklas hennes geografiska område med Sverige, Finland och Baltikum.

Hur kommer det sig att du sökte jobb i den grafiska branschen, som präglats starkt av finanskrisen?

– Det var möjligheten att få arbeta med kanalförsäljning som jag fastnade för, säger Pernille Olsen. Finanskrisen gick även hårt åt IT-branschen, med konsolideringar och nedskärningar, så utmaningarna i den grafiska branschen är jag inte främmande för.

Vilka blir dina största utmaningar?

– Till att börja med blir det att lära sig om alla nya produkter och om branschen. Det har jag redan börjat med. Men eftersom jag bara arbetat i en vecka finns det massor att ta in. En annan utmaning blir Baltikum som jag inte har någon tidigare relation till. Men det ska bli spännande, i synnerhet de kulturella skillnaderna. Även i Norden finns det skillnader som är viktiga att förstå när man arbetar över nationsgränserna.

Kundrelationer är något som Pernille Olsen skattar högt. Ett av målen som channel manager är att hon inom tre månader ska ha besökt samtliga kunder minst en gång.

– Mitt huvudsakliga mål är att hjälpa återförsäljarna med att utveckla deras affärsidéer. Det ska vi göra i en tät dialog, något som jag ser mycket fram emot.

Resande är ett viktigt inslag i tjänsten, men när Pernille Olsen är ledig tränar hon trekamp och kajakpaddling. Mat och vin är ytterligare en favoritaktivitet hemma i lägenheten i Köpenhamn.

Pernille Olsen inrättar sitt högkvarter på Kodaks kontor i Danmark.

Läs vidare

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

Tåligare utskrifter med nya imagePROGRAF

Canon släpper nya modeller i två av sina serier med storformatsskrivare, imagePROGRAF GP respektive PRO. Bland nyheterna kan nämnas förbättrad ljusbeständighet och reptålighet. 
LC10_GP6600S_PFP2_CEL_660x372

Artificiell intelligens avgörande för företagens överlevnad

Den kommande tiden kommer vi att titta närmare på hur artificiell intelligens (AI) implementeras i redan befintliga grafiska lösningar. Vad kan AI göra, vilka behov fyller det och vilka möjligheter och utmaningar öppnar det på sikt.
FotoJet-(45)

Tror på succé för högblank wrapfolie

I våras lanserade 3M fyra wrapfolier i 2080-serien med högblank finish. Under hösten har ytterligare åtta kulörer lagts till, bland annat nyanser som Envy Green och Deep Space.
KAO HG 2

Senaste nytt

Etikettmarknaden föll 25 procent

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w

Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.
RL Fredrik Sara 2