Hon tar över Kodaks kanaler

pernille_olsen_lowresPernille Olsen blir ny Nordic Channel Manager för Kodak från den 1 november. Det innebär att hon blir ansvarig kanalförsäljare i hela den nordiska regionen.

AGI har som första tidning intervjuat Pernille Olsen, som under lång tid arbetat med partnerförsäljning. Närmast kommer hon från Symantec där hon ansvarade för distributörer i Danmark, Norge och på Island. Nu utvecklas hennes geografiska område med Sverige, Finland och Baltikum.

Hur kommer det sig att du sökte jobb i den grafiska branschen, som präglats starkt av finanskrisen?

– Det var möjligheten att få arbeta med kanalförsäljning som jag fastnade för, säger Pernille Olsen. Finanskrisen gick även hårt åt IT-branschen, med konsolideringar och nedskärningar, så utmaningarna i den grafiska branschen är jag inte främmande för.

Vilka blir dina största utmaningar?

– Till att börja med blir det att lära sig om alla nya produkter och om branschen. Det har jag redan börjat med. Men eftersom jag bara arbetat i en vecka finns det massor att ta in. En annan utmaning blir Baltikum som jag inte har någon tidigare relation till. Men det ska bli spännande, i synnerhet de kulturella skillnaderna. Även i Norden finns det skillnader som är viktiga att förstå när man arbetar över nationsgränserna.

Kundrelationer är något som Pernille Olsen skattar högt. Ett av målen som channel manager är att hon inom tre månader ska ha besökt samtliga kunder minst en gång.

– Mitt huvudsakliga mål är att hjälpa återförsäljarna med att utveckla deras affärsidéer. Det ska vi göra i en tät dialog, något som jag ser mycket fram emot.

Resande är ett viktigt inslag i tjänsten, men när Pernille Olsen är ledig tränar hon trekamp och kajakpaddling. Mat och vin är ytterligare en favoritaktivitet hemma i lägenheten i Köpenhamn.

Pernille Olsen inrättar sitt högkvarter på Kodaks kontor i Danmark.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Bokens förvandling genom hållbar innovation

Hållbarhet blir allt viktigare för alla aktörer i bokbranschen. Med det ökade fokuset på hållbarhet handlar årets Canon Future Book Forum den 2 december om att främja hållbar innovation i alla delar av förlagsbranschen – från hur böcker produceras, distribueras och är tillgängliga, till deras avtryck i vår vardag.

Publicerat av: 

Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med trycksaker. Och då även komplexa former av förpackning. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

De demonstrerar komplett förpackningsflöde

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: