Pernille Olsen blir ny Nordic Channel Manager för Kodak från den 1 november. Det innebär att hon blir ansvarig kanalförsäljare i hela den nordiska regionen.
AGI har som första tidning intervjuat Pernille Olsen, som under lång tid arbetat med partnerförsäljning. Närmast kommer hon från Symantec där hon ansvarade för distributörer i Danmark, Norge och på Island. Nu utvecklas hennes geografiska område med Sverige, Finland och Baltikum.
Hur kommer det sig att du sökte jobb i den grafiska branschen, som präglats starkt av finanskrisen?
– Det var möjligheten att få arbeta med kanalförsäljning som jag fastnade för, säger Pernille Olsen. Finanskrisen gick även hårt åt IT-branschen, med konsolideringar och nedskärningar, så utmaningarna i den grafiska branschen är jag inte främmande för.
Vilka blir dina största utmaningar?
– Till att börja med blir det att lära sig om alla nya produkter och om branschen. Det har jag redan börjat med. Men eftersom jag bara arbetat i en vecka finns det massor att ta in. En annan utmaning blir Baltikum som jag inte har någon tidigare relation till. Men det ska bli spännande, i synnerhet de kulturella skillnaderna. Även i Norden finns det skillnader som är viktiga att förstå när man arbetar över nationsgränserna.
Kundrelationer är något som Pernille Olsen skattar högt. Ett av målen som channel manager är att hon inom tre månader ska ha besökt samtliga kunder minst en gång.
– Mitt huvudsakliga mål är att hjälpa återförsäljarna med att utveckla deras affärsidéer. Det ska vi göra i en tät dialog, något som jag ser mycket fram emot.
Resande är ett viktigt inslag i tjänsten, men när Pernille Olsen är ledig tränar hon trekamp och kajakpaddling. Mat och vin är ytterligare en favoritaktivitet hemma i lägenheten i Köpenhamn.
Pernille Olsen inrättar sitt högkvarter på Kodaks kontor i Danmark.