Slutsålt är en ny bok där reklamräven Lars Falk djupdyker i skapandets villkor och kreatörens vardag. Som copywriter fokuserar han naturligtvis på ord och texter, men även på sin 40-åriga karriär.
– Jag har velat berätta om reklamens innersta, om det som aldrig blir omodernt, om konsten att röra vid, beröra och berätta. Det är en konst som har framtiden för sig eftersom kampen om vars och ens femton sekunder (Andy Warhol trodde på femton minuter) på scenen ständigt tilltar. Och eftersom, i reklamens värld, standardversioner snart finns förprogrammerade i varje reklamköpares dator, säger Lars Falk.
Författarens förhoppning med Slutsålt är att öka kunskapen om berättandets värde men också att ge en mer nyanserad bild av reklamens ansikte.
– Bra reklam känns först som en stöt i magen, sedan som en ilning i hjärttrakten och sist som ett aha i hjärnan. Allt på bråkdelen av en sekund. Kvar lämnas ”ett sympatiskt minne”, vilket styr oss i köpögonblicket, säger Lars Falk.
_____________________________________________________________________
FAKTA
Titel: Slutsålt
Förlag: Liber
ISBN: 978-9147-09603-9
Rek. internetpris: 344 kronor