Ny bok om konsten att berätta

PUBLICERAD: 16 november 2010
UPPDATERAD: 16 november

web_slutsaltSlutsålt är en ny bok där reklamräven Lars Falk djupdyker i skapandets villkor och kreatörens vardag. Som copywriter fokuserar han naturligtvis på ord och texter, men även på sin 40-åriga karriär.

– Jag har velat berätta om reklamens innersta, om det som aldrig blir omodernt, om konsten att röra vid, beröra och berätta. Det är en konst som har framtiden för sig eftersom kampen om vars och ens femton sekunder (Andy Warhol trodde på femton minuter) på scenen ständigt tilltar. Och eftersom, i reklamens värld, standardversioner snart finns förprogrammerade i varje reklamköpares dator, säger Lars Falk.

Författarens förhoppning med Slutsålt är att öka kunskapen om berättandets värde men också att ge en mer nyanserad bild av reklamens ansikte.

– Bra reklam känns först som en stöt i magen, sedan som en ilning i hjärttrakten och sist som ett aha i hjärnan. Allt på bråkdelen av en sekund. Kvar lämnas ”ett sympatiskt minne”, vilket styr oss i köpögonblicket, säger Lars Falk.

_____________________________________________________________________
FAKTA
Titel: Slutsålt
Förlag: Liber
ISBN: 978-9147-09603-9
Rek. internetpris: 344 kronor

Senaste nytt

Ny produktionsskrivare med förbättrad prestanda från Ricoh

Ricoh lanserar en uppgradering av Ricoh Pro C5400 som kombinerar högre kapacitet och förbättrad driftseffektivitet med ökad användarvänlighet.

RICOH_ProC5400-e1749633214252
Ny produktionsskrivare med förbättrad prestanda från Ricoh

Lasergravyren plockade upp stafettpinnen

Nystartade Lasergravyren i Borås såg en öppning på marknaden när ett annat företag gick i konkurs. Idag hjälper de både lokala kunder och industriföretag runt om i Sverige med lasermärkning, gravyr, digitaltryck och transfer.

LasergravyrenDSC_0064
Lasergravyren plockade upp stafettpinnen

Kriget i Israel tvingar Landa till stålbad

Landa Digital Printing (LDP) står inför en smärtsam effektiviseringsprocess då företaget planerar att säga upp över 100 anställda av sin arbetsstyrka på 500, rapporterar den israeliska affärstidningen Globes.

FotoJet---2025-06-17T090318.695
Kriget i Israel tvingar Landa till stålbad

Kodak firar 30 år med termiska plåtar

I år firar Kodak 30-årsjubileet för introduktionen av sina termiska CTP-plåtar. Deras betydelse är fortfarande stor för offsetmarknaden, som fortsatt är den dominerande tryckmetoden.

MAGNUS-Q800_MPL_closed
Kodak firar 30 år med termiska plåtar

Läs vidare

Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Tyska Cloudlab Solutions är en etablerad leverantör av web-to-print-lösningar inom både tryck och förpackning. Med nya versionen X3 tar företaget hjälp av AI när det gäller bland annat design och prissättning.

Cloudlab
Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Mutoh har utvecklat en inkjetskrivare med Fujifilms AQUAFUZE-teknologi med ett nytt vattenbaserat UV-bläck. Denna visas under Drupa tillsammans med bland annat Direct-to-Object-skrivaren XpertJet 1462 som precis vunnit en EDP Award.

Mutoh 1
Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Heidelberg breddar med inkjet-portfölj

Den stora nyheten i Heidelbergs Drupa-monter var lanseringen av deras två nya inkjetpressar som de marknadsför i samarbete med Canon, men under eget namn och i egen förpackning. Därmed kommer de två maskinerna att heta Jetfire 50 respektive 75, vilket speglar formaten B3 och B2.

heidel_01
Heidelberg breddar med inkjet-portfölj

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.

FotoJet-(79)
Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam