Bengt Ljungberg får årets Bragdpris

PUBLICERAD: 26 november 2010
UPPDATERAD: 26 november

web_bengt_ljungberg_390Bengt Ljungberg, ägare till Ljungbergs Tryckeri i Klippan, har fått Grafiskt Forums Bragdpris för lång och osjälvisk tjänst i den grafiska branschen. Han får priset för ett 30 år långt engagemang i branschen.

Hej Bengt! Hur känns det att få en sådan här utmärkelse?

– Fantastiskt! Det var en riktig överraskning och jag tar emot det med glädje och ödmjukhet.

Du har varit 30 år i branschen, hur har du använt tiden?

– Jag har varit med om ett antal teknikskiften och känner att jag har fått ett fantastiskt kontaktnät och en stor gemenskap bland branschkollegor. Utvecklingen har varit spännande och det som frapperar mig är den oerhörda globala kommunikation, där inte bara papper dominerar, utan där sociala medier och framförallt internet har tagit en stor plats i och av vår tid.

– Den grafiska branschen har genomgått en fantastisk utveckling på det digitala området, där pdf:en har blivit en plattform för olika medier ihop med trycksaken.

Vad händer under de kommande 30 åren?

– Om vi ser på branschen i sin helhet, så blir det nog att arbeta med sådant som idag kan tyckas självklart, men inte alltid är det – att ge bilden en annan dimension på papper. Jag brinner för att öka kvaliteten i bilden och återge det som fotografen vill säga med sina bilder; att beröra i hjärta och tanke.

– Vi arbetar just nu med ett nytt utvecklingsprojekt och ett specialprogram, HD Hopo. Det är ett bildprogram som ska skapa nya dimensioner för tryck. Mer kan jag inte säga för tillfället.

Bragdpriset är en del av Graphic Awards som består av sex kategorier. Grafiskt Forums Bragdpris är ett personligt pris och tilldelas Bengt Ljungberg med följande motivering:

Grafiskt Forums Bragdpris tilldelas Bengt Ljungberg, ägare och vd på Ljungbergs Tryckeri i Klippan. Bengt Ljungberg har med erfarenhet och professionalism guidat sitt 100 år gamla företag in i det nya århundradet, samtidigt som han har bidragit till branschens utveckling genom sitt engagemang i Sveriges Grafiska Mediaförening under tre decennier.

Bengt Ljungbergs gärning har präglats av skånskt gemyt och med glädje och idérikedom han varit initiativtagare till många av projekten inom SGM, inte minst under sina tio år som ordförande i föreningen.
 Det är med osjälviskhet och empati som Bengt Ljungberg förvaltat den unika kombinationen av branschansvar och ledarskap för ett stort grafiskt företag.

__________________________________________________________________
OM GRAPHIC AWARDS

Graphic Awards lyfter fram beundransvärda insatser för den grafiska branschens utveckling under året som gått. Tävlingen är instiftad av tidningen Grafiskt Forum och Grafiska Företagens Förbund för att sätta guldkant på grafiska prestationer under året som gått.

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)