Inom print och kontorspapper är Antalis sedan tidigare marknadsledande. För ett par år sedan utökades det med visuell kommunikation, som vuxit snabbt. Nu tas nästa steg, genom en satsning på förpackningssidan. Samtidigt ökas lagret med 10 000 nya pallplatser.
– När Map köptes av Antalis, fanns det naturligtvis en stor nyfikenhet hos den svenska ledningen kring vad Antalis skulle vilja göra med bolaget. Därför blev det stor glädje hos oss när vi såg att en satsning på förpackningsbranschen låg i strategin. Just det hade vi själva utsett som vårt nästa tillväxtområde.
Detta berättar den svenska Antalischefen Lars Löfgren, när han i början av december officiellt lanserar det nya affärsområdet och samtidigt presenterar ett lager, vid huvudkontoret i Jordbro utanför Stockholm, som under hösten blivit nästan dubbelt så stort.
Visuell kommunikation
– Visuell kommunikation har blivit ett mycket viktigt område för Antalis, säger Lars Löfgren. Allt från fasadvepor ner till Point of Sales i olika butiker. Plast, papper och vinyler hålls i lager, i bredder upp till fem meter – vilket givit speciella utmaningar vad gäller truckar, lastbilar etc.
– Visuell kommunikation växer årligen med 20-25 procent i Sverige. Vi har lyckats ha 50 procent tillväxt inom det här området, som för Antalis som helhet omsätter över en miljard euro.
Totalt omsätter Antalis 2,8 miljarder euro i de 53 länder – varav 28 i Europa – där de är verksamma.
Förpackning
En stor svensk leverantör av förpackningar är SCA. Förutom att de har en stor direktförsäljning till förpackningstryckerierna, så har de även grossist i Sverige med över en halv miljard i omsättning på att sälja andras produkter till förpackningsbranschen.
Även om Antalis är den största pappersgrossisten i Europa, så är branschtrean Papyrus större på förpackningsmaterial på den svenska marknaden. Detta är något av det som Antalis nu utmanar.
– Förpackning är fokusdelen för Antalis att växa inom, säger Lars Löfgren. Vi kommer att satsa hårt inom den här sektorn. Vår ambition är att i gruppen som helhet omsätta 800 miljoner euro på förpackningsmaterial 2013. I dagsläget ligger det på 240 miljoner euro. Hälften av växten ska komma från förvärv, medan hälften ska dras in genom ökad försäljning.
Centralt för hela Europa har Antalis i Stuttgart även ett designcenter som hjälper med att designa unika förpackningar. Inom en arbetsvecka ska de komma med ett färdigt förslag. Här jobbas med produkter som kräver en mer komplex förpackning, så lösningen kan lika väl vara att föreslå en box i plywood, som att föreslå en pappers-, skum- eller wellpapplösning.
Hög servicegrad
Det Antalis vill vinna marknaden med, är en hög servicegrad.
– Vår kundservice får gång efter gång högsta betyg i undersökningar, säger logistikchefen Håkan Askenberger. Det nya nordiska centrallager som nu byggts i Stockholm, ska supportera Köpenhamn, Århus, Oslo, Helsingfors och kontoren i Malmö, Göteborg och Jönköping. Lagret är medvetet byggt för stort, så att vi kan erbjuda tredjepartslogistik när vi har vår struktur med tre leveranser dagligen.
– Nästan alla tryckerier kan få leverans förmiddagen efter, när vi har en beställning innan 17. I lokalområdet gör vi sedan nya leveranser på eftermiddagen. Vi har även möjlighet att leverera på kvällen, för de som jobbar treskift eller snabbt behöver komplettera något.
Lars Löfgren fyller i:
– Vår strategi är att vi har en potential att utveckla. Vi brinner för att bygga, inte för att sitta och förvalta. Att bygga på detta kommer att vara en kanonlösning för oss.