Så uppfattas G-Print

PUBLICERAD: 14 december 2010
UPPDATERAD: 14 december

I en marknadsstudie som nyligen utförts av Opticom bekräftas att G-Print betraktas av sina kunder som ett unikt bestruket papper med jämn och hög kvalitet. Även den personliga service som ges rankas mycket högt av kunderna.

Opticom International Research har gjort en marknadsstudie av kundernas uppfattning av varumärket G-Print. Den baseras på 169 intervjuer med representanter för grossister, direktkunder och grossistkunder från elva europeiska länder och är en uppföljning av 2008 års studie. Resultatet är nu klart och har nyligen presenterats.

– Studien visar att våra starkaste områden är produkten och vår personal. Undersökningen bekräftar att G-Print har en hög och jämn kvalitet som baseras på de tekniska egenskaperna och den unika bestrykningstekniken. Tryckarna märker det genom den mycket goda körbarheten i tryckpressar och konverteringsmaskiner. En stark produkt tillsammans med en servicemedveten personal och goda kundrelationer är grunden för att bygga ett stort förtroende.

– Förutom att följa upp 2008 års undersökning, var det också viktigt att få en bild av hur kunderna ser på oss och G-Print idag. Logistiken är till exempel ett område där vi och våra kunder kan utveckla samarbetet ytterligare. Transporter påverkar miljö och kostnader, så med gemensamma ansträngningar, som exempelvis högre fyllnadsgrader i bilar och containers, bidrar vi till bättre miljö. Kostnadsmedvetenhet och miljö går hand i hand.

– Vi vet att många kunder flitigt använder G-Print vid digitaltryck. Därför kommer vi att ännu kraftigare än hittills lyfta fram G-Prints starka sidor inom detta område, avslutar Jaana Ahlroos.

– Jag är glad att G-Print och bruket i Grycksbo numera ingår i Arctic Paper-familjen, säger Hans Karlander, Försäljnings- och Marknadsdirektör Arctic Paper SA. Resultatet av Opticoms studie visar att G-Print är en både unik och stark produkt på marknaden. Det är ett varumärke som vi skall förvalta väl och fortsätta att stärka och utveckla inom koncernen.

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Högpresterande inkjetpress i strålkastarljuset hos Kodak

Kodak kommer visa upp en mängd produkter som är konstruerade för att hjälpa tryckerier att bli mer lönsamma när branschen förändras.
Kodak_drupa-2024-booth_

Alvöen förstärker teamet efter ökad orderingång

Alvöen är inne på sitt femte verksamhetsår i Sverige och utvecklingen har gått i snabb takt. Nästa steg är att stärka serviceteamet och utöka lokalerna utanför Borås. 
alvoen_kennethnilsson ver 2

Vilda maskinnyheter från Ricoh

Med en drake, en örn och en jaguar låter Ricoh besökarna få en virtuell och högteknologisk naturupplevelse i österländsk miljö i sin monter på Drupa.
webb-ricoh

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke