I en marknadsstudie som nyligen utförts av Opticom bekräftas att G-Print betraktas av sina kunder som ett unikt bestruket papper med jämn och hög kvalitet. Även den personliga service som ges rankas mycket högt av kunderna.
Opticom International Research har gjort en marknadsstudie av kundernas uppfattning av varumärket G-Print. Den baseras på 169 intervjuer med representanter för grossister, direktkunder och grossistkunder från elva europeiska länder och är en uppföljning av 2008 års studie. Resultatet är nu klart och har nyligen presenterats.
– Studien visar att våra starkaste områden är produkten och vår personal. Undersökningen bekräftar att G-Print har en hög och jämn kvalitet som baseras på de tekniska egenskaperna och den unika bestrykningstekniken. Tryckarna märker det genom den mycket goda körbarheten i tryckpressar och konverteringsmaskiner. En stark produkt tillsammans med en servicemedveten personal och goda kundrelationer är grunden för att bygga ett stort förtroende.
– Förutom att följa upp 2008 års undersökning, var det också viktigt att få en bild av hur kunderna ser på oss och G-Print idag. Logistiken är till exempel ett område där vi och våra kunder kan utveckla samarbetet ytterligare. Transporter påverkar miljö och kostnader, så med gemensamma ansträngningar, som exempelvis högre fyllnadsgrader i bilar och containers, bidrar vi till bättre miljö. Kostnadsmedvetenhet och miljö går hand i hand.
– Vi vet att många kunder flitigt använder G-Print vid digitaltryck. Därför kommer vi att ännu kraftigare än hittills lyfta fram G-Prints starka sidor inom detta område, avslutar Jaana Ahlroos.
– Jag är glad att G-Print och bruket i Grycksbo numera ingår i Arctic Paper-familjen, säger Hans Karlander, Försäljnings- och Marknadsdirektör Arctic Paper SA. Resultatet av Opticoms studie visar att G-Print är en både unik och stark produkt på marknaden. Det är ett varumärke som vi skall förvalta väl och fortsätta att stärka och utveckla inom koncernen.