ISO-standard för miljömätning på gång

PUBLICERAD: 7 januari 2011
UPPDATERAD: 7 januari

Internationella Standardorganisationens tekniska kommitté, TC 130, har lanserat en ny arbetsgrupp med namnet WG11. Målet för gruppen är att utveckla en uppsättning standarder som ska täcka tryckindustrins miljöpåverkan.

För närvarande arbetar WG11 med förslaget 16759, som är förutsättningarna för att mäta koldioxidutsläpp hos trycksaker. Deadline är satt till den 4 februari.

Arbetet sammanfaller med det brittiska forskningsinitiativet Verdigris, som drivs av Digital Dots. Verdigris uppmanar grafiska företag att ta en aktiv roll i utvecklingen av standarden genom sina nationella ISO-organ.

– Standardarbete är tidskrävande, obetalt och tungt, säger Laurel Brunner, grundare av Verdigris. Därför är det ingen överraskning att tryckerier och utgivare är ovilliga att delta i arbetet. Men resultatet kommer att påverka den grafiska branschens konkurrenskraft avsevärt och det är viktigt eftersom det ger oss en drivkraft för att skapa förbättringar inom produktionen.

Enligt Laurel Brunner kommer den nya standarden att vara klar till Drupa 2012.

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex