Heidelberg menar att deras återinträde på digitaltryckssidan för civiltryck kommer att resultera i att produktionsmaskiner från tillverkare som HP, Kodak och Xerox blir mer eller mindre irrelevanta.
Den tyska presstillverkaren har tidigare sagt att deras nya lösning kommer att vara en digitalpress med en hastighet på 80-90 sidor per minut och kommer att kosta runt 100 000 euro. Digitalpressen ska kunna integreras i företagets Prinect-flöde och köras parallellt med en Anicolor-press. Till detta finns möjligheten att skicka ett tryckjobb till den enhet som är bäst lämpad.
Även om Heidelberg ännu inte avslöjat vem deras digitala partner är, så ligger Konica Minolta bra till. Även Canon och Ricoh har förts fram som potentiella kandidater.
Heidelbergs styrelsemedlem Stephan Plenz, ansvarig för utrustning inom Heidelberg-gruppen, säger att företaget har analyserat marknaden för mindre jobb och beräknat kostnaden per jobb utfört på olika digitalpressar och offsetpressar.
– Vi tog typiska mixade jobb från olika kunder. Break-even ligger exakt mellan 200 och 500 exemplar. Så om 250 är break-even för Anicolor, för hur många jobb behövs då prestandan i en digitalpress?
Plenz säger också att företaget analys visar att under 10 procent av mindre jobb är variabeldatabaserade.
– För majoriteten av tryckerierna är vår lösning avsevärt bättre, ekonomiskt sett. Klickprismodellen kräver att du trycker mycket för att få ner kostnaderna och det blir alldeles för dyrt.
– Istället räcker det med en Anicolor och en digitalpress från Heidelberg för att tjäna en förmögenhet.
Plenz säger att runt 70 procent av deras kundbas redan har en digitalpress, men att de ifrågasätter hur stor del av omsättningen som faktiskt kommer från digitaltryck.
– De flesta av dem betalade mer än de förväntade sig. Det största målet är de som har fler än två digitala produktionsmaskiner från HP, Xerox eller Kodak.
Källa: Printweek