Mer om Heidelbergs digitala satsning

PUBLICERAD: 24 januari 2011
UPPDATERAD: 24 januari

Heidelberg menar att deras återinträde på digitaltryckssidan för civiltryck kommer att resultera i att produktionsmaskiner från tillverkare som HP, Kodak och Xerox blir mer eller mindre irrelevanta.

Den tyska presstillverkaren har tidigare sagt att deras nya lösning kommer att vara en digitalpress med en hastighet på 80-90 sidor per minut och kommer att kosta runt 100 000 euro. Digitalpressen ska kunna integreras i företagets Prinect-flöde och köras parallellt med en Anicolor-press. Till detta finns möjligheten att skicka ett tryckjobb till den enhet som är bäst lämpad.

Även om Heidelberg ännu inte avslöjat vem deras digitala partner är, så ligger Konica Minolta bra till. Även Canon och Ricoh har förts fram som potentiella kandidater.

Heidelbergs styrelsemedlem Stephan Plenz, ansvarig för utrustning inom Heidelberg-gruppen, säger att företaget har analyserat marknaden för mindre jobb och beräknat kostnaden per jobb utfört på olika digitalpressar och offsetpressar.

– Vi tog typiska mixade jobb från olika kunder. Break-even ligger exakt mellan 200 och 500 exemplar. Så om 250 är break-even för Anicolor, för hur många jobb behövs då prestandan i en digitalpress?

Plenz säger också att företaget analys visar att under 10 procent av mindre jobb är variabeldatabaserade.

– För majoriteten av tryckerierna är vår lösning avsevärt bättre, ekonomiskt sett. Klickprismodellen kräver att du trycker mycket för att få ner kostnaderna och det blir alldeles för dyrt.

– Istället räcker det med en Anicolor och en digitalpress från Heidelberg för att tjäna en förmögenhet.

Plenz säger att runt 70 procent av deras kundbas redan har en digitalpress, men att de ifrågasätter hur stor del av omsättningen som faktiskt kommer från digitaltryck.

– De flesta av dem betalade mer än de förväntade sig. Det största målet är de som har fler än två digitala produktionsmaskiner från HP, Xerox eller Kodak.

Källa: Printweek

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)