Leo Agetoft har anställts som kanalansvarig för affärsområdet Production hos Xerox Sverige. Han efterträder Raluca Garpedal som idag ansvarar för storformat på företaget.
Leo kommer närmast från Konica Minolta där han som produktchef under sex år byggde upp en försäljningskanal för produktionsmaskiner. Leo har inte bara bytt jobb utan i samband med att han nyligen gifte sig bytte han även efternamn, till Agetoft.
– Det känns väldigt spännande att komma till Xerox som är världsledande inom både maskiner, mjukvara och tjänster. Kombinationen av dessa gör produkterna mycket konkurrenskraftiga. Jag kan kanalen och ser fram emot att driva på försäljningen av Xerox produktionsmaskiner, säger Leo Agetoft.
En storsäljare under 2010 inom området Production var Xerox Color 1000 Press, en digital färgtryckpress med dry ink-teknik. Maskinen har en kapacitet på 100 sidor i minuten och hanterar ett stort sortiment utskriftsmaterial i olika pappersvikter och med full hastighet. Flexibla efterbehandlingstillval gör dessutom att systemet kan specialbeställas efter volym- och tillämpningsbehov. Efterfrågan på marknaden har varit stor sedan lanseringen våren 2010 och under 2011 lanseras Xerox Color 800 Press.
– Leos uppgift hos Xerox blir att vidareutveckla återförsäljarkanalen för våra produktionsmaskiner, med exempelvis tryckerier och printbutiker som köpare. Med tanke på hans bakgrund kunde vi knappast ha fått en bättre lämpad person för uppdraget, säger Sofia Nilsson, vd för Xerox Sverige.