Parajett visade ICA-produktion

Parajett i Landskrona visade i början av mars upp sina sex Xeikon-maskiner som står och producerar en av Sveriges absolut största DR-produktioner – ICAs stora månadsutskick.

AGI har besökt tryckeriet i Landskrona som står bakom ICAs omtalade personaliserade kundstrategi. ICA är en av få matvarukedjor som valt att aktivt gå in i personaliserad kommunikation med sina kunder. Och grunden är alla kundköp som registreras genom kundernas ICA-kort.

Det är ett omfattande utvecklingsarbete bakom projektet och Parajett har varit en aktiv part i processen. Det är nämligen inte bara ett tryckeri, även om de har stor produktionskapacitet inom både offset och digitaltryck samt hela efterbehandlingsområdet. Parajett är, med säljchefen Per Larssons egna ord, även ett IT-företag. Annars hade de inte varit kapabla att hantera ICA-jobbet, där alla kundköp registreras och lagras i en databas. Ur denna kan man sedan hämta olika typer av information för användning i den högt personaliserade kommunikationen med kunderna.

Företaget producerar varje månad 2,2 miljoner DR-utskick till ICA-kunderna. Utskicken innehåller runt 20 miljoner personliga erbjudanden och innehållet utgörs av sju miljoner A4-sidor. Alla dessa sidor produceras på fem dagar. Och därför har Parajett ställt specifika krav på den utrustning som utskicken produceras i – sex rullskrivare från Xeikon.

Offsetkvalitet, produktionskapacitet för sju miljoner A4 på fem dagar, möjlighet till produktion på flera substrat, dynamisk perforering, miljövänlig, stabil 24/7-produktion samt dynamisk programvara. Det är de krav som Xeikon tillgodosett. Tills vidare tror inte Parajett att till exempel inkjettekniken kommer att kunna tillgodose dessa krav.

Parajetts ägare Tord Olsson säger att de inte planerar att producera mindre på papper. Och det är ännu ganska få matvarukedjor i Europa som kommunicerar personaliserat med sina kunder. Men det ger en ökad responsgrad, så det finns enorma tillväxtmöjligheter på området.

PÅ BILD: Exempel på Parajetts produktion och företagets försäljningschef, Per Larsson.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Plastexperten: Tunt underlag för gröna påståenden

Emma Strömberg är plastexpert på oberoende forskningsinstitutet IVL Svenska miljöinstitutet AB och docent i polymera material. Hon har tittat på om det gjorts någon specifik forskning på pvc-vinyler eller pvc-fria alternativ, men det visar sig att det är knapert med forskningsrapporter om detta.

Publicerat av: 

Återförsäljarna: ”Något slutkunderna vill ha”

Pvc är sedan länge ett populärt material för olika typer av vinyler, bland annat på grund av sin långa hållbarhet och sitt pris. På senare år har det kommit fler och fler produkter utan pvc, med varierande kvalitet och hållbarhet. Hos återförsäljarna märks efterfrågan på pvc-fritt tydligt.

Publicerat av: 

Kalmar Kuvert satsar på bredd i produktfloran

Ryggraden för mellanledsleverantören Kalmar Kuvert är som namnet lyder – tillverkning av specialkuvert från ark. Men annat i tryckväg ska också hållas ajour. Ett nytt Duplo-system för att klamra och plocka både offset- och digitaltryckta ark går nu med hög beläggning. Det gör också en maskin för att skära, biga och perforera visitkort och förpackningar.

Publicerat av: 

Digitala volymer växer som aldrig förr hos Billes

Tryckvolymerna har under flera månader sista året nått nya rekordhöjder hos Billes tryckeri i Mölndal trots pandemin. Nu byter de ut två av sina tre HP Indigo-maskiner för att få ännu mer tryckkapacitet. Vd:n Niklas Bille förklarar kalkylen bakom investeringen och varför de valt att fortsätta med HP Indigo istället för inkjet-tekniken.

Publicerat av: