Parajett visade ICA-produktion

PUBLICERAD: 11 mars 2011
UPPDATERAD: 11 mars

Parajett i Landskrona visade i början av mars upp sina sex Xeikon-maskiner som står och producerar en av Sveriges absolut största DR-produktioner – ICAs stora månadsutskick.

AGI har besökt tryckeriet i Landskrona som står bakom ICAs omtalade personaliserade kundstrategi. ICA är en av få matvarukedjor som valt att aktivt gå in i personaliserad kommunikation med sina kunder. Och grunden är alla kundköp som registreras genom kundernas ICA-kort.

Det är ett omfattande utvecklingsarbete bakom projektet och Parajett har varit en aktiv part i processen. Det är nämligen inte bara ett tryckeri, även om de har stor produktionskapacitet inom både offset och digitaltryck samt hela efterbehandlingsområdet. Parajett är, med säljchefen Per Larssons egna ord, även ett IT-företag. Annars hade de inte varit kapabla att hantera ICA-jobbet, där alla kundköp registreras och lagras i en databas. Ur denna kan man sedan hämta olika typer av information för användning i den högt personaliserade kommunikationen med kunderna.

Företaget producerar varje månad 2,2 miljoner DR-utskick till ICA-kunderna. Utskicken innehåller runt 20 miljoner personliga erbjudanden och innehållet utgörs av sju miljoner A4-sidor. Alla dessa sidor produceras på fem dagar. Och därför har Parajett ställt specifika krav på den utrustning som utskicken produceras i – sex rullskrivare från Xeikon.

Offsetkvalitet, produktionskapacitet för sju miljoner A4 på fem dagar, möjlighet till produktion på flera substrat, dynamisk perforering, miljövänlig, stabil 24/7-produktion samt dynamisk programvara. Det är de krav som Xeikon tillgodosett. Tills vidare tror inte Parajett att till exempel inkjettekniken kommer att kunna tillgodose dessa krav.

Parajetts ägare Tord Olsson säger att de inte planerar att producera mindre på papper. Och det är ännu ganska få matvarukedjor i Europa som kommunicerar personaliserat med sina kunder. Men det ger en ökad responsgrad, så det finns enorma tillväxtmöjligheter på området.

PÅ BILD: Exempel på Parajetts produktion och företagets försäljningschef, Per Larsson.

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex