Årets Xenter-tryckare redo för branschen

PUBLICERAD: 25 mars 2011
UPPDATERAD: 25 mars

Nu har en ny kull tryckare examinerats från KY-utbildningen ”Tryckare – grafisk produktion” vid Xenter i Botkyrka. Efter 1,5 års teoretiska och praktiska studier är studenterna färdiga för anställning på ett grafiskt företag.

Flera av studenterna har redan fått anställning och andra räknar med att börja en anställning innan sommaren. De kommer att jobba med traditionell arkoffset, men även inom digitaltryck eller inom prepressområdet.

– Det är glädjande att flera redan har ordnat jobb och det är säkert en följd av att många företag nu har en uppgång i beläggningen efter en ganska tuff period. Många företagare är optimistiska inför framtiden och tar chansen att anställa yngre medarbetare med en bred utbildning som gör dem mycket användbara i olika positioner, säger Guy Ekholm, utbildningsledare vid Xenter.

Detta är den femte omgången av tryckare som examinerats från Xenter i Tumba, varav 11 är kvinnor och 19 är män. En ny klass med 32 studenter började i januari och de tar sin examen i juni 2012.

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)