Den grafiska produktionen i USA steg med 4,1 procent i januari. 6,7 miljarder dollar landade försäljningen på, vilket var 270 miljoner mer än samma period i fjol.
– Men början på fjolåret var uruselt, säger Joe Webb på What They think – tankesmedjan som släpper den här statistiken. Så det var inte så svårt att slå. Men fjolåret som helhet innebar en tillväxt på 3 procent jämfört med 2009 och detta är tionde månaden i rad som försäljningen ökat jämfört med fjolårets siffra.
Joe Webb varnar dock för att det bara är en andningspaus innan branschen drabbas av nya utmaningar:
– Sunda företag ompositionerar sig hela tiden. Tryckindustrin bör använda tiden klokt och noga positionera sig i förhållande till de övriga förändringar som sker inom kommunikationstekniken. Trycket på hopslagningar och rationalisering är fortfarande hårt på den grafiska branschen. Det är de företag som går ihop och breddar sitt erbjudande, som klarar av att komma med nya erbjudanden, som är anpassade till det ökade intresset för digitala medier.