Fyra procent upp i USA

PUBLICERAD: 25 mars 2011
UPPDATERAD: 25 mars

Den grafiska produktionen i USA steg med 4,1 procent i januari. 6,7 miljarder dollar landade försäljningen på, vilket var 270 miljoner mer än samma period i fjol.

– Men början på fjolåret var uruselt, säger Joe Webb på What They think – tankesmedjan som släpper den här statistiken. Så det var inte så svårt att slå. Men fjolåret som helhet innebar en tillväxt på 3 procent jämfört med 2009 och detta är tionde månaden i rad som försäljningen ökat jämfört med fjolårets siffra.

Joe Webb varnar dock för att det bara är en andningspaus innan branschen drabbas av nya utmaningar:

– Sunda företag ompositionerar sig hela tiden. Tryckindustrin bör använda tiden klokt och noga positionera sig i förhållande till de övriga förändringar som sker inom kommunikationstekniken. Trycket på hopslagningar och rationalisering är fortfarande hårt på den grafiska branschen. Det är de företag som går ihop och breddar sitt erbjudande, som klarar av att komma med nya erbjudanden, som är anpassade till det ökade intresset för digitala medier.

Läs vidare

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

Tåligare utskrifter med nya imagePROGRAF

Canon släpper nya modeller i två av sina serier med storformatsskrivare, imagePROGRAF GP respektive PRO. Bland nyheterna kan nämnas förbättrad ljusbeständighet och reptålighet. 
LC10_GP6600S_PFP2_CEL_660x372

Artificiell intelligens avgörande för företagens överlevnad

Den kommande tiden kommer vi att titta närmare på hur artificiell intelligens (AI) implementeras i redan befintliga grafiska lösningar. Vad kan AI göra, vilka behov fyller det och vilka möjligheter och utmaningar öppnar det på sikt.
FotoJet-(45)

Tror på succé för högblank wrapfolie

I våras lanserade 3M fyra wrapfolier i 2080-serien med högblank finish. Under hösten har ytterligare åtta kulörer lagts till, bland annat nyanser som Envy Green och Deep Space.
KAO HG 2

Senaste nytt

Original Tryckeri får ny ägare – "Branschen måste konsolideras"

Investmentbolaget Gerdins Invest förvärvar 60 procent av aktierna i Original Tryckeri Norrland och dotterbolaget Original Tryckeri Lycksele. Bolagen har tryckeriverksamhet i Umeå och Lycksele.
orginaltryckeri-

NI Solutions blir återförsäljare för Flora

NI Solutions och Flora har skakat hand om ett nytt samarbete på den nordiska marknaden.
Floraweb

Västerbottnisk tryckerikoncern går bra i Umeå – tappar i Lycksele

Original tryckeri i Umeå gör ett starkt 2023 men dotterbolaget Original tryckeri i Lycksele har det svårare. Orsaken är minskad annonsförsäljning till bolagets annonsblad.
FotoJet-(50)

Summerar nyttan med automation

Summa demonstrerar inte bara en utan två arbetsflödeslösningar under Fespa. Detta för att visa kunderna hur de kan effektivisera sina processer.
Summa