Den första gemensamma presskonferensen efter samarbetsavtalet mellan Heidelberg och Ricoh hölls på Digi:Media-mässan i Düsseldorf den 6 april.
Här berättade Heidelbergs vd, Bernhard Schreier, att även om de tidigare inte haft framgångar på digitalsidan, så vill de idag vara med i spelet. Digital produktion kommer även i fortsättningen att utgöra en mindre del av de totala tryckvolymerna, men är på tillväxt.
De första inledande samtalen mellan de båda aktörerna började på Ipex förra året och det råder inget tvivel om att företagen är kompatibla. Samarbetet kommer att innebära att Heidelberg blir återförsäljare för Ricohs produktionsutrustning. På Digi:Media är huvudfokus i Heidelbergs monter ett koncept som visas i ett arbetsflöde med Anicolor, inkjetlösningen Linoprint och Prinect.
Företagen har i dagsläget inga planer på att utveckla nya lösningar, så det handlar inte om samma typ av samarbete som till exempel KBA och RR Donnelley. Vem som satsar rätt? Det får tiden utvisa.
Läs mer om Digi:Media-mässan i AGI nr 469, ute den 29 april.