Reklammarknaden visar musklerna

PUBLICERAD: 4 maj 2011
UPPDATERAD: 4 maj

Den kraftfulla återhämtning på reklammarknaden som kännetecknade hela 2010 håller i sig under inledande av 2011. De totala investeringarna i medieutrymme uppgick till 7 447 miljoner kronor under första kvartalet, vilket är en tillväxt på närmare 9 procent jämfört med i fjol.

Trots den höga tillväxten ligger reklamomsättningen under årets inledande kvartal betydligt under nivåerna innan Finanskrisen 2008–2009. Nedgången från 2009 har med andra ord inte återhämtats helt och hållet ännu.

TV-reklamen slår emellertid nya rekord igen med intäkter som ökade med 24 procent jämfört med första kvartalet i fjol.

Sökordsmarknadsföringen utmärker sig återigen med betydligt högre tillväxt än övriga marknaden. Även webb-TV-reklamen fortsätter att öka sina intäkter i snabbare takt än övriga kanaler. Mest av allt ökar emellertid mobilmarknadsföringen, som uppvisade större ökning än alla andra kanaler. Gratistidningar, bio- och radioreklamen är andra exempel på medier som uppvisar tvåsiffriga tillväxttal jämfört med första kvartalet i fjol.

– När den svenska ”Tiger-ekonomin” fortsätter att ryta hugger den hungriga reklammarknaden som en kobra, säger IRMs vd Magnus Anshelm i ett försök att beskriva nuläget i branschen. Han konstatera vidare att reklamintäkterna för de allra flesta medier ökar, men att TV och sökordmarknadsföring utmärker sig som storväxtare bland de stora reklammedierna. Man bör också notera att mobilmarknadsföringen nu tycks ha fått upp farten rejält.

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex