Den kraftfulla återhämtning på reklammarknaden som kännetecknade hela 2010 håller i sig under inledande av 2011. De totala investeringarna i medieutrymme uppgick till 7 447 miljoner kronor under första kvartalet, vilket är en tillväxt på närmare 9 procent jämfört med i fjol.
Trots den höga tillväxten ligger reklamomsättningen under årets inledande kvartal betydligt under nivåerna innan Finanskrisen 2008–2009. Nedgången från 2009 har med andra ord inte återhämtats helt och hållet ännu.
TV-reklamen slår emellertid nya rekord igen med intäkter som ökade med 24 procent jämfört med första kvartalet i fjol.
Sökordsmarknadsföringen utmärker sig återigen med betydligt högre tillväxt än övriga marknaden. Även webb-TV-reklamen fortsätter att öka sina intäkter i snabbare takt än övriga kanaler. Mest av allt ökar emellertid mobilmarknadsföringen, som uppvisade större ökning än alla andra kanaler. Gratistidningar, bio- och radioreklamen är andra exempel på medier som uppvisar tvåsiffriga tillväxttal jämfört med första kvartalet i fjol.
– När den svenska ”Tiger-ekonomin” fortsätter att ryta hugger den hungriga reklammarknaden som en kobra, säger IRMs vd Magnus Anshelm i ett försök att beskriva nuläget i branschen. Han konstatera vidare att reklamintäkterna för de allra flesta medier ökar, men att TV och sökordmarknadsföring utmärker sig som storväxtare bland de stora reklammedierna. Man bör också notera att mobilmarknadsföringen nu tycks ha fått upp farten rejält.