Reklammarknaden visar musklerna

PUBLICERAD: 4 maj 2011
UPPDATERAD: 4 maj

Den kraftfulla återhämtning på reklammarknaden som kännetecknade hela 2010 håller i sig under inledande av 2011. De totala investeringarna i medieutrymme uppgick till 7 447 miljoner kronor under första kvartalet, vilket är en tillväxt på närmare 9 procent jämfört med i fjol.

Trots den höga tillväxten ligger reklamomsättningen under årets inledande kvartal betydligt under nivåerna innan Finanskrisen 2008–2009. Nedgången från 2009 har med andra ord inte återhämtats helt och hållet ännu.

TV-reklamen slår emellertid nya rekord igen med intäkter som ökade med 24 procent jämfört med första kvartalet i fjol.

Sökordsmarknadsföringen utmärker sig återigen med betydligt högre tillväxt än övriga marknaden. Även webb-TV-reklamen fortsätter att öka sina intäkter i snabbare takt än övriga kanaler. Mest av allt ökar emellertid mobilmarknadsföringen, som uppvisade större ökning än alla andra kanaler. Gratistidningar, bio- och radioreklamen är andra exempel på medier som uppvisar tvåsiffriga tillväxttal jämfört med första kvartalet i fjol.

– När den svenska ”Tiger-ekonomin” fortsätter att ryta hugger den hungriga reklammarknaden som en kobra, säger IRMs vd Magnus Anshelm i ett försök att beskriva nuläget i branschen. Han konstatera vidare att reklamintäkterna för de allra flesta medier ökar, men att TV och sökordmarknadsföring utmärker sig som storväxtare bland de stora reklammedierna. Man bör också notera att mobilmarknadsföringen nu tycks ha fått upp farten rejält.

Läs vidare

Storsatsande Visutech: "Det ligger rätt i tiden"

Visutech slog på stora trumman på årets Sign&Print Scandinavia med dubbla montrar. Inte minst för att visa produktnyheterna hos nya samarbetspartnern Fujifilm.
Visutech 1

Alvöen bjöd på flera nyheter

En butiksskylt med diamantpolerad logga, en kub med mönster i ett svart stenliknande material och ett specialtillverkat båtfönster. Det var några exempel på spännande applikationer som Alvöen visade upp i sin monter.
Alvöen 4

”Länge sedan vi sålde så mycket på en mässa”

Mimakis rullbaserade DTF-printer var hett stoff i Signcoms monter under Sign&Print Scandinavia. Under mässan offentliggjordes även en annan rykande färsk nyhet från Mimaki: en print and cut-skrivare med UV LED i 330-serien.
2D96C53C-971F-4488-A861-63CD0E74549A_1_100_o

Print Supplies hoppas på succé i grannlandet

Live-wrapping och flera produktnyheter stod i rampljuset i Print Supplies monter. Den norska fullserviceleverantören gör i och med sin medverkan på Sign&Print Scandinavia entré på den svenska marknaden.
Print Supplies

Senaste nytt

Kunden kan byta wrapmaterial på bilen med några klick

Den stora nyheten hos Spandex var det nya 3D-designprogrammet Zeno. Den prenumerationsbaserade tjänsten låter kunden testa olika wrappingmaterial och färger i datorn innan köparen bestämmer sig.
DSC_4662

Storsatsande Visutech: "Det ligger rätt i tiden"

Visutech slog på stora trumman på årets Sign&Print Scandinavia med dubbla montrar. Inte minst för att visa produktnyheterna hos nya samarbetspartnern Fujifilm.
Visutech 1

Alvöen bjöd på flera nyheter

En butiksskylt med diamantpolerad logga, en kub med mönster i ett svart stenliknande material och ett specialtillverkat båtfönster. Det var några exempel på spännande applikationer som Alvöen visade upp i sin monter.
Alvöen 4

Riso satsade allt på ett starkt kort

Riso lät sin nya snabba bläckstråleskrivare Riso Valezus T1200 spela den självklara huvudrollen i sin monter. Tillverkaren vill fylla ett hål på marknaden utanför segment som laser och toner. Det var första gången som modellen T1200 visades för den skandinaviska publiken.
DSC_4959