Fujifilm bygger e-handel i molnet

PUBLICERAD: 15 maj 2011
UPPDATERAD: 15 maj

Fujifilm lanserar XMF Print Centre, en ny molnbaserad webb-till-tryck-lösning för både offset- och digitaltryckerier som vill bygga e-handelsplats för grafiska produkter och tjänster.

XMF Print Centre är en helt internetbaserad webb-till-tryck-plattform för både B2B- och B2C-applikationer. Enligt företaget ska det vara möjligt att bygga enskilda eller flera e-handelsportaler för grafiska produkter som broschyrer, affischer, kalendrar, fotoböcker, affärstrycksaker med mera.

Lösningen bygger på Fujifilms arbetsflöde XMF och kopplat till XMF Workflow ska man kunna integrera flera av de automatiserade funktionerna som finns i arbetsflödet. I plattformen ingår även ett administrationssystem för att ta hand om beställning, fakturering och så vidare.

XMF Print Centre är också en av de större grafiska lösningarna som är helt molnbaserade och enligt Fujifilm har det också varit grundfilosofin i utvecklingen av tjänsten.

XMF Print Centre ska finnas tillgängligt hösten 2011. Mer information på www.fujifilm.se.

I AGI nummer 471 skriver vi om nyttan med cloud computing och vilka verktyg som finns i molnet.

Senaste nytt

Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

Boka in den 7–9 oktober 2025 i kalendern redan nu. Då är det återigen dags för den största mässan och mötesplatsen i den grafiska branschen: Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm.

SPS kollage
Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

SPG erövrar nytt tryckeri

40 anställda får gå när produktionen flyttas.

Screenshot
SPG erövrar nytt tryckeri

Bording gör miljonförluster

Bording har beslutat att lägga ner stora delar av sin produktion i Sverige, vilket Sign&Print tidigare rapporterat om. Nu har siffrorna för 2024 släppts och bolaget visar en förlust på nästan 4,9 miljoner kronor.

1750154275161
Bording gör miljonförluster

Nu är utomhusreklam mätbart

Inbyggda 3D-sensorer kan tillsammans med AI-analys mäta hur många som passerar både tryckt och digital utomhusreklam och hur länge de tittar.

Skärmavbild-2025-07-01-kl.-10.33.07
Nu är utomhusreklam mätbart

Läs vidare

Bobst vill se sig som ett mjukvaruföretag

Bobst CEO, Jean-Pascal Bobst, hade ett budskap till journalisterna på företagets presskonferens på Drupa. ”Vi vill se oss som ett mjukvaruföretag, vi är inte längre ett stål- och maskinföretag” sa han och det är klart att det höjdes på ögonbrynen i journalistkåren.

Jeanx
Bobst vill se sig som ett mjukvaruföretag

Mjukvarusamarbete för bättre flyt

ECO3 och eProductivity Software (ePS) har ingått ett strategiskt partnerskap med målet att ta automationen hos tryckerierna till nästa nivå.

ECO3 ePS
Mjukvarusamarbete för bättre flyt

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.

Arkitex
ECO3 visar prepresslösningar

Summa släpper ny version av mjukvara för flatbäddsskärare

Nu kommer en ny version av programmet Go Produce Flatbed Edition 3.0 som är skräddarsytt för skärmaskiner av flatbäddsmodell i F-serien.

_DSC0105
Summa släpper ny version av mjukvara för flatbäddsskärare