Enligt analysföretaget Mediavisions undersökning av första kvartalet 2011 finns det idag cirka 175 000 surfplattor i Sverige. Och många ägare har en hög betalningsvilja för appar.
Det är i synnerhet Apples Ipad som står för den starka tillväxten av läsplattor i Sverige. Och enligt Mediavision finns det inga tecken på avmattning. Ett stort antal innehavare säger sig dessutom vara villiga att betala för medietjänster via plattan, inte minst för dagstidningar.
Tillväxten har varit snabb och i synnerhet bland konsumentgrupper som ofta är tidiga med ny teknik. Dessa kunder är ofta unga män, välutbildade och bor i storstad.
– Att yngre storstadsbor varit de första att skaffa surfplatta är inte särskilt överraskande, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision. Däremot är det intressant att se att betaltjänster lockar i så hög grad.
– Under årets första kvartal uppger nära en tredjedel av dem med surfplatta att de köpt lösnummer eller prenumeration via en tidningsapp. Totalt har nästan åttio procent installerat en tidningsapp, vilket skapar förutsättningar till merförsäljning. Inte minst är möjligheten till prenumerationsförsäljning direkt i appar intressant. Detta har visat sig locka nya kundgrupper till tidningar i USA.