Produktionsledare redo för grafiska branschen

PUBLICERAD: 22 maj 2011
UPPDATERAD: 22 maj

Den 24 maj presenterade årets produktionsledare från den två- och tre-åriga utbildningen vid Mittuniversitetet i Örnsköldsvik sina examensprojekt i variabeldata- och crossmedia-produktion.

– Årets avslutande projektarbeten i variabeldata och crossmedia visar att studenterna tillsammans med deltagande företag tar individualiserad grafisk produktion till nya nivåer, säger Malin Wedin, programansvarig för utbildningen Grafisk Produktionsledare inriktning digitaltryck.

Hon konstaterar också att studenterna och de grafiska företagen har gott erfarenhetsutbyte av varandra i de genomförda projekten.

– Vi ser dock att individualiserade kampanjer för mindre och medelstora företag ännu är i sin linda, säger Malin Wedin. Branschen behöver studenternas kompetens för att kunna utveckla och erbjuda nya grafiska tjänster.

För att kunna erbjuda individualiserad marknadskommunikation för mindre och medelstora företag behövs den nya kunskap som studenterna vid Mittuniversitetet har. De har bred teknisk kunskap inom grafisk teknik i kombination med databaser och projektledning.

Maria Björnler är en av studenterna som valt att genomföra sitt examensprojekt i samarbete med Ågrenshuset i Örnsköldsvik som är en helhetsleverantör av kommunikationslösningar när det gäller allt från traditionellt tryck till variabeldataproduktioner och grafiska it-lösningar.

-Vi tycker att det alltid är intressant att ta del av idéer och projekt som nyutbildade studenter kan bidra med, säger Mona Nordin avdelningschef på Prepress & It vid Ågrenshuset.

Studenterna kan välja att arbeta inom grafiska industrin som produktionstekniker inom variabeldata och crossmedia samt produktions- eller projektledare på reklambyråer eller marknadsavdelningar.

-Att tillsammans med studenterna i projektform utveckla och testa nya former av komplexa kampanjer med variabla texter och bilder är inspirerande, säger Fredrik Ulander vid Ågrenshuset. För vår del har det här projektet också inneburit att vi fått tid att utveckla vårt eget teamarbete vid kampanjer av den här typeneftersom vi själva har tekniken till vårt förfogande.

Utbildningen i Örnsköldsvik inom Digitaltryck ökar och utvecklingen inom området innebär att Mittuniversitetet nu expanderar och i höst flyttar in i nya ändamålsenliga lokaler lagom till höstens terminsstart.

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)