Investeringsbehovet ökar menar Grafiska Huset

PUBLICERAD: 30 maj 2011
UPPDATERAD: 30 maj

Under ett antal år av en låg profil på investeringar så har det blivit en ökad efterfrågan på olika utrustningsbehov. Det menar Jonny Henningsson på Grafiska Huset i Växjö.

– Det som vi märker är att ett nyare begagnatval är av stort intresse, säger Jonny Henningsson. Det gör att investeringarna känns rimliga, dels med tanke på den osäkerhet som funnits ett antal år, dels att det inte är lika lätt att få med sig banker idag på tunga investeringar.

Ett av de tryckerier som senast investerat är Berntssons Tryckeri i Östersund. Här handlar det om en nyare falsutrustning i form av en Stahl KD med extra falsfickor, som gör att mer avancerade falsjobb kan utföras. Berntssons är bland annat ett tryckeri som valt att utöka sitt binderi med denna investering. Detsamma gäller även Arktryckaren i Huskvarna.

För tryckeriernas del blir en egenproduktion i huset oftast en god lönsamhet. Det är helt klart ett uppdämt behov som finns.

Grafiska Huset i Växjö har funnits i 35 år och hanterar försäljning av begagnat för tryck och bokbinderi, CTP-utrustningar och är återförsäljare för Kodaks förbrukningsartiklar.

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex