Ökad orderingång i tuffa tider

PUBLICERAD: 27 juni 2011
UPPDATERAD: 27 juni
Från vänster till höger: Johan Ahlrik, Jimmy Ahlrik och Hans Lilja, försäljningschef för Müller Martini Nordic.

Trots ett tufft ekonomiskt läge producerar JKJ Bokbinderi i Falköping runt 50 procent fler mjukpärmsprodukter idag jämfört med för två år sedan. De får hjälp av en ny Pantera-limbindare från Müller Martini.

Innan Panteran togs i drift producerade JKJ runt 3,5 miljoner mjukpärmsprodukter om året på en Müller Martini Monobloc som inköptes 2001. Sedan Panteran kom på plats för knappt två år sedan har man ökat produktiviteten till fem miljoner exemplar. Man har dessutom gjort det under de värsta krisåren.

– Medan andra företag fått acceptera fallande produktionstal har vi i tuffa tider ökat vår orderingång och det är vi stolta över, säger två av grundarna Jimmy och Johan Ahlrik.

Den totala mängden broschyrer, kataloger, böcker och tidskrifter är bara några av de faktorer som påverkat den viktigaste investeringen i företagets 17-åriga historia. På JKJ har man specialiserat sig på bindtekniker ohc falsning och antalet titlar som man producerar har ökat från 300 till 400.

Från vänster till höger: Johan Ahlrik, Jimmy Ahlrik och Hans Lilja, försäljningschef för Müller Martini Nordic.

Läs vidare

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

Tåligare utskrifter med nya imagePROGRAF

Canon släpper nya modeller i två av sina serier med storformatsskrivare, imagePROGRAF GP respektive PRO. Bland nyheterna kan nämnas förbättrad ljusbeständighet och reptålighet. 
LC10_GP6600S_PFP2_CEL_660x372

Artificiell intelligens avgörande för företagens överlevnad

Den kommande tiden kommer vi att titta närmare på hur artificiell intelligens (AI) implementeras i redan befintliga grafiska lösningar. Vad kan AI göra, vilka behov fyller det och vilka möjligheter och utmaningar öppnar det på sikt.
FotoJet-(45)

Tror på succé för högblank wrapfolie

I våras lanserade 3M fyra wrapfolier i 2080-serien med högblank finish. Under hösten har ytterligare åtta kulörer lagts till, bland annat nyanser som Envy Green och Deep Space.
KAO HG 2

Senaste nytt

Etikettmarknaden föll 25 procent

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w

Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.
RL Fredrik Sara 2