Möbeljätten IKEA utser New York-baserade byrån McCann att ta fram nästa IKEA-katalog och arbeta med framtidens kataloger. Därmed kompletterar företaget sin egen byrå Icom i Älmhult som hittills arbetat med katalogen.
McCann kommer att arbeta tätt tillsammans med Icom inom ramen för uppdraget som syftar till att förnya IKEA-katalogen både med teknik och berättande, menar man. I ett första skede handlar det om att se över både format och kanaler. Enligt IKEA ska arbetet slå igenom ut mot kund mellan 2013-2015.
– En del av IKEAs genialitet är att de är kreativa i allt de gör, säger Linus Karlsson, kreativ chef för McCann New York och London. Det är ett drömläge för oss eftersom det innefattar nya medier, konst och säljmöjligheter för ett företag som jag har växt upp med och känner till. Men det handlar främst om att skapa en spännande och användbar upplevelse för människor.
– Vi väljer de samarbetsparter som vi litar på och som förstår vårt varumärke och vart vi vill, säger Lena Simonsson Berge, IKEAs globala kommunikationschef. Och vi har hittat detta i Linus och hans team på McCann.