Läsplattor tar över papper, enligt undersökning

PUBLICERAD: 23 augusti 2011
UPPDATERAD: 23 augusti

En undersökning utförd av RISI, en intresseorganisation för trä- och pappersleverantörer, visar att användningen av läsplattor växer extremt fort. Och enligt organisationen är det på bekostnad av papper.

Läsplattans stora tillväxtår var 2010. Under året såldes det 15 miljoner läsplattor. Bara i Nordamerika fördubblades marknaden. Enligt undersökningen The impact of media tablets on publication paper markets, kommer papper för dagstidningar, böcker och tidskrifter att falla med 12-21 procent mellan 2010-2015 i Nordamerika. Under de kommande femton åren kan papperskonsumtionen för böcker, tidskrifter och tidningar att falla ytterligare 40-50 procent i Nordamerika.

Nedgången kommer att bli märkbar även i Europa, menar man i undersökningen. Men den procentuella minskningen förväntas bli mindre på den västeuropeiska marknaden jämfört med Nordamerika. En av anledningarna är den fragmenterade mediamarknaden och den långsammare investeringstakten för läsplattor.

År 2015 förväntas försäljningen av läsplattor att uppgå till 200 miljoner bara i Nordamerika. Användarna kommer i allt högre utsträckning att konsumera information på sina läsplattor som de tidigare konsumerade på papper.

Läs mer om rapporten på RISIs webbplats.

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)