Mobilen bättre som det ledande mediet

Mobilen har tagit över som det ledande mediet. Det skedde snabbt och brutalt genom att PC-försäljningen (både bärbara och stationära) sjönk 30 procent under andra kvartalet i år. Både hemma och på arbetet låter man de gamla datorerna få arbeta ett tag till och prioriterar istället att köpa smarta telefoner.

I PC-kretsar har detta skapat djup kris. HP kommer antagligen helt att lämna PC-marknaden och andra har sparkat sina vd:ar.

För den grafiska branschen skapar bytet på ledarplatsen en helt ny möjlighet. Det som varit trycksakens akilleshäl har varit att vi för många trycksaker inte kunnat lämna mätresultat om huruvida de faktiskt har blivit lästa. Genom att nu förse allting med en QR-kod, som scannas med mobilen och sedan leder till en hemsida, är det busenkelt att mäta exakt vad det hela ger. Ska du göra fem annonser, så gör du fem lite olika landningssidor, vilka direkt leder vidare till huvudsidan. Sedan kopplar du gratis på Google analytics och får en snygg och prydlig rapport som berättar varifrån varje sökande kommit.

Ska du ha QR-kod i serie, till exempel i personaliserat tryck, kan det vara bra att använda speciell programvara för det. Men ska du skapa en QR-kod som du sedan lägger in i en annons, kan du bara gå till exempelvis the2dcode.com och kostnadsfritt skapa en kod som du sedan bara drar över till din annons, broschyr, reklamblad etc. På det här kostnadsfria stället kan du även skapa kontaktformulär, för den som vill veta mer om en viss produkt. Så gör du till exempel en produktkatalog, kan du bredvid varenda produkt lägga en QR-kod, som leder till fördjupad information på en hemsida.

Mobilen tar över och i grafiska branschen har vi äntligen fått ett ledande medium som arbetar med vår teknik.

De kommande veckorna åker AGI:s stora lastbilar runt i landet med Tryckstart. På sidorna här i början av tidningen kan du läsa om det mesta av alla tryckpressar, storformatskrivare, programvaror och efterbehandling som vi släpar med. Dessutom håller vi kostnadsfria seminarier. Missa inte chansen att kunna ta med hela personalen till ett arrangemang som är nära dig.

Publicerat av: 

Dela artikeln

0 kommentarer till “Mobilen bättre som det ledande mediet”
  1. Fredrik Boström skriver:

    Användningen av QR koder minskar eftersom den anses förfula trycksaken. Dessutom är det förtvivlat få mobilinnehavare som har eller som kan ladda ned programvara till sina mobiler. Det gäller för de grafiska företagen att vara innovativa och att hitta andra värdekomponenter för att klättra i värdekedjan. De grafiska företag som lyckars göra detta av egen kraft kommer ordentligt att stärka sin marknadsposition och således sin intäktsmarginal.

  2. marcus skriver:

    qr-koder behöver verkligen inte förfula designen: http://www.advmedia.se/bloggat/qr-koder-med-snygg-design

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Slut med oadresserad reklam i brevlådan

Postnord avvecklar sin verksamhet för oadresserad direktreklam (ODR) som riktar sig till hushåll. Det är inte längre en lönsam affär för företaget, som pekar på en prispressad marknad och stigande papperspriser som bakgrund till beslutet. Istället ska fokus ligga på mer målgruppsanpassad adresserad reklam.

Publicerat av: 

Planprint: ”En plattform med stora möjligheter för användaren”

Fujifilm har kraftsamlat för att ta fram en helt egenutvecklad storformatsportfölj till marknaden globalt. Spandex är ensam återförsäljare av Fujifilms storformatsskrivare i Sverige och produktansvarige Tomas Källroos ser stor potential för flatbädden Acuity Prime.

Publicerat av: 

Fansen lyfter företaget till framgång

Många företag vill synas på sociala medier, men för att lyckas gäller det att ha följare som snarare är fans än bara köpare. Det säger Niklas Kjärhus som hittat en särskild nisch genom att sälja dekaler till crosscyklar, och marknadsför sig till sina drygt 100 000 följare på Instagram.

Publicerat av: