Mobilen bättre som det ledande mediet

PUBLICERAD: 8 september 2011
UPPDATERAD: 8 september

Mobilen har tagit över som det ledande mediet. Det skedde snabbt och brutalt genom att PC-försäljningen (både bärbara och stationära) sjönk 30 procent under andra kvartalet i år. Både hemma och på arbetet låter man de gamla datorerna få arbeta ett tag till och prioriterar istället att köpa smarta telefoner.

I PC-kretsar har detta skapat djup kris. HP kommer antagligen helt att lämna PC-marknaden och andra har sparkat sina vd:ar.

För den grafiska branschen skapar bytet på ledarplatsen en helt ny möjlighet. Det som varit trycksakens akilleshäl har varit att vi för många trycksaker inte kunnat lämna mätresultat om huruvida de faktiskt har blivit lästa. Genom att nu förse allting med en QR-kod, som scannas med mobilen och sedan leder till en hemsida, är det busenkelt att mäta exakt vad det hela ger. Ska du göra fem annonser, så gör du fem lite olika landningssidor, vilka direkt leder vidare till huvudsidan. Sedan kopplar du gratis på Google analytics och får en snygg och prydlig rapport som berättar varifrån varje sökande kommit.

Ska du ha QR-kod i serie, till exempel i personaliserat tryck, kan det vara bra att använda speciell programvara för det. Men ska du skapa en QR-kod som du sedan lägger in i en annons, kan du bara gå till exempelvis the2dcode.com och kostnadsfritt skapa en kod som du sedan bara drar över till din annons, broschyr, reklamblad etc. På det här kostnadsfria stället kan du även skapa kontaktformulär, för den som vill veta mer om en viss produkt. Så gör du till exempel en produktkatalog, kan du bredvid varenda produkt lägga en QR-kod, som leder till fördjupad information på en hemsida.

Mobilen tar över och i grafiska branschen har vi äntligen fått ett ledande medium som arbetar med vår teknik.

De kommande veckorna åker AGI:s stora lastbilar runt i landet med Tryckstart. På sidorna här i början av tidningen kan du läsa om det mesta av alla tryckpressar, storformatskrivare, programvaror och efterbehandling som vi släpar med. Dessutom håller vi kostnadsfria seminarier. Missa inte chansen att kunna ta med hela personalen till ett arrangemang som är nära dig.

Läs vidare

Anmäl dig till "Wrap & Remix by Antalis"

Antalis Wrap & Remix 2025 – Tävlingssuccén är tillbaka med 70-talsanda och kreativa utmaningar!

Composition-combi-buggy

Epson förvärvar Fiery – accelererar digitaliseringen

Epson förvärvar amerikanska Fiery som är experter på digitala front-end-lösningar och arbetsflödeslösningar för tryckbranschen.

HeroBannerDifferenceV2_2-e1701283123527

Här är de nominerade till Svenska skyltpriset

Ljusreklamförbundet har presenterar de tävlande.

1723463846374

Flexa utlovar innovativa lösningar

Flexa deltar på Drupa 2024 för första gången. Det italienska företaget ska visa innovativa lösningar inom skärning, laminering och rullskärning.

Easy-plus

Senaste nytt

Canon-chefen: ”Inkjet är rätt väg att gå”

Canon har under flera mässor ställt ut under mottot ”The power to move”. För Canons Jennifer Kolloczek handlar den rörelsen om ett ökat fokus på arkbaserad inkjet i höga hastigheter.

Canon Jennifer Matteus

Stort logistikföretag för tryckt kampanjmaterial byter namn

Namnbytet är ett led i att företaget under många år vuxit från att vara en distributör till att bli en fullskalig logistiker med ett komplett erbjudande av avancerade verktyg och digitala tjänster.

Fredrik_Ringstrom

Mimaki om Montera får välja

Montera har satsat på Mimaki i maskinparken. De har både en planskrivare och en riktigt bred storformatsskrivare. Det gör att de kan producera många olika typer av applikationer i samma maskiner.

montera-collage

SPG investerar i automatiskt skärprogram

Scandinavian Print Group (SPG) har nyligen investerat i det automatiska skärprogrammet CompuCut från Polar. CompuCut är ett program som automatiskt ställer in skärmaskinen och vägleder operatören genom hela processen.

PolarCut_01