Mest såld i Europa

PUBLICERAD: 13 september 2011
UPPDATERAD: 13 september

Konica Minolta skriver i ett pressmeddelande att Infosource-mätningar visar att Bizhub Press C8000 (Konica Minoltas flaggskepp) nu är den mest sålda digitala arkpressen i Europa.

– Marknadsundersökningar hjälper oss att avgöra hur väl vi presterar, säger Konica Minoltas svenska produktchef Per-Olof Wahl. Med C8000 i vårt sortiment har vi den färgproduktions­skrivare för ark som säljer mest i Västeuropa. Vi är mycket stolta över detta och det motiverar oss att sträva mot liknande resultat för våra övriga produkter.

Tryckpressen visades först på Ipexmässan i maj 2010 och vann Business Equipment Research och Test Laboratories (BERTL) Exceptional Certified Five Star-utmärkelsen i mars samt BERTLs utmärkelse Best Colour Production System i juli 2011.

I Sverige har maskinen haft tuff konkurrens framför allt från Ricoh. Efter att Konica Minolta i våras köpte den svenska återförsäljaren Koneo och det företagets ledning kommit in i Konica Minoltas svenska ledning, räknar de med att möta marknaden mer aggressivt framöver. Flera maskiner finns dock redan ute på svenska tryckerier. I AGI nummer 472 (augustinumret) skrev vi om Göteborgstryckeriet Typoprint och hur kvalitet och programvaror i C8000 hade öppnat nya marknader för dem.

Senaste nytt

Canon skrotar franchisemodellen – "Förändring är nödvändigt"

Canon Svenska signalerar stora förändringar:
✔️Franschisemodellen avvecklas ✔️Ny partnerstruktur ✔️Fokus på tillväxt

Christer Byfors -43
Canon skrotar franchisemodellen – ”Förändring är nödvändigt”

Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Torsdagen den 13 november kl. 09.00 (CET) arrangerar Xeikon ett kostnadsfritt webbinarium på engelska med titeln "Why is toner technology here to stay for label and packaging printing". Webbinariet arrangeras i samarbete med vår systertidning Packnews.

Frank-Jacobs-900x600-1
Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

I maj nästa år hålls Fespa. Mässan har temat ”The place for experts” som ska betona Fespa som global mötesplats för expertis, affärsutveckling inom tryck och visuell kommunikation. I veckan presenterades två nya delmässor som kommer lanseras i Barcelona.

FotoJet---2025-11-05T132301.202
Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

Kongsberg lanserar lösning för mer automatisk skärning

Kongsberg tillkännager semiautomatisk "Smart Material Handler" som förlänger det befintliga skärbordet.

KongsbergPCS_SmartMaterialHandler-scaled
Kongsberg lanserar lösning för mer automatisk skärning

Läs vidare

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 

eProdictivity 1
MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Tyska Cloudlab Solutions är en etablerad leverantör av web-to-print-lösningar inom både tryck och förpackning. Med nya versionen X3 tar företaget hjälp av AI när det gäller bland annat design och prissättning.

Cloudlab
Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Mutoh har utvecklat en inkjetskrivare med Fujifilms AQUAFUZE-teknologi med ett nytt vattenbaserat UV-bläck. Denna visas under Drupa tillsammans med bland annat Direct-to-Object-skrivaren XpertJet 1462 som precis vunnit en EDP Award.

Mutoh 1
Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Heidelberg breddar med inkjet-portfölj

Den stora nyheten i Heidelbergs Drupa-monter var lanseringen av deras två nya inkjetpressar som de marknadsför i samarbete med Canon, men under eget namn och i egen förpackning. Därmed kommer de två maskinerna att heta Jetfire 50 respektive 75, vilket speglar formaten B3 och B2.

heidel_01
Heidelberg breddar med inkjet-portfölj