Mest såld i Europa

PUBLICERAD: 13 september 2011
UPPDATERAD: 13 september

Konica Minolta skriver i ett pressmeddelande att Infosource-mätningar visar att Bizhub Press C8000 (Konica Minoltas flaggskepp) nu är den mest sålda digitala arkpressen i Europa.

– Marknadsundersökningar hjälper oss att avgöra hur väl vi presterar, säger Konica Minoltas svenska produktchef Per-Olof Wahl. Med C8000 i vårt sortiment har vi den färgproduktions­skrivare för ark som säljer mest i Västeuropa. Vi är mycket stolta över detta och det motiverar oss att sträva mot liknande resultat för våra övriga produkter.

Tryckpressen visades först på Ipexmässan i maj 2010 och vann Business Equipment Research och Test Laboratories (BERTL) Exceptional Certified Five Star-utmärkelsen i mars samt BERTLs utmärkelse Best Colour Production System i juli 2011.

I Sverige har maskinen haft tuff konkurrens framför allt från Ricoh. Efter att Konica Minolta i våras köpte den svenska återförsäljaren Koneo och det företagets ledning kommit in i Konica Minoltas svenska ledning, räknar de med att möta marknaden mer aggressivt framöver. Flera maskiner finns dock redan ute på svenska tryckerier. I AGI nummer 472 (augustinumret) skrev vi om Göteborgstryckeriet Typoprint och hur kvalitet och programvaror i C8000 hade öppnat nya marknader för dem.

Läs vidare

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

Tåligare utskrifter med nya imagePROGRAF

Canon släpper nya modeller i två av sina serier med storformatsskrivare, imagePROGRAF GP respektive PRO. Bland nyheterna kan nämnas förbättrad ljusbeständighet och reptålighet. 
LC10_GP6600S_PFP2_CEL_660x372

Artificiell intelligens avgörande för företagens överlevnad

Den kommande tiden kommer vi att titta närmare på hur artificiell intelligens (AI) implementeras i redan befintliga grafiska lösningar. Vad kan AI göra, vilka behov fyller det och vilka möjligheter och utmaningar öppnar det på sikt.
FotoJet-(45)

Tror på succé för högblank wrapfolie

I våras lanserade 3M fyra wrapfolier i 2080-serien med högblank finish. Under hösten har ytterligare åtta kulörer lagts till, bland annat nyanser som Envy Green och Deep Space.
KAO HG 2

Senaste nytt

Etikettmarknaden föll 25 procent

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w

Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.
RL Fredrik Sara 2