TV billigare – direktreklam dyrare

PUBLICERAD: 15 september 2011
UPPDATERAD: 15 september

Generellt sett så har det blivit billigare att köpa reklam under den senaste tioårsperioden. Det gäller dock inte radio och tryckt direktreklam. Det framågr av en rapport från Insitutet för Reklam- och Mediestatistik (IRM) som presenterades på torsdagen.

Att köpa reklam har blivit billigare under den senaste tioårsperioden. TV reklamen kostar exempelvis bara hälften så mycket som den gjorde för tio år sedan när vi rensar för inflationen. I snitt har det blivit 10 procent billigare att köpa reklamutrymme under denna period, 20 procent om vi rensar för inflationen.

Institutet för Reklam- och Mediestatistik har sammanställt prisutvecklingen för de nio största mediekategorierna och ser att priserna inte har kommit tillbaka till de nivåer som fanns innan lågkonjunkturen i 2009.

Den oadresserade direktreklamen är en av de få kategorier som faktiskt har ett högre pris nu än för tio år sedan. Förutom ODR är det bara radio som har tagit igen de ökade rabatter som gavs i samband med lågkonjunkturen.

– I snitt ligger priserna fortfarande nära 20 procent lägre än vad de gjorde innan lågkonjunkturen 2008 – 2009 säger IRM:s chefsanalytiker Tobias Hedström.

– Under 2010 ökade snittpriserna mest för Kvällspress, TV och dispalyannonseringen på Internet. Alla tre ligger dock lägre i pris än innan den senaste lågkonjunkturen.

(Hela rapporten kan köpas från IRM för 5 900 kronor.)

Läs vidare

Kongsberg Ultimate: "Det snabbaste skärbordet på marknaden"

Skärbordstillverkaren Kongsberg Precision Cutting Systems var stolta över att deras Kongsberg Ultimate hade utsetts till ”Best Wide Format Cutting Solution” i EDP Awards i samband med en ceremoni på Drupa.

PXL_20240530_121951472.MP

"Solida lösningar som tål hög belastning"

En helautomatisk linje med linjär motor för skärning av skivor i exempelvis wellpapp, en uppgraderad etikettstans med laser och skärbord i olika storlekar. Det är något av det Jwei visade under Drupa.

Primotek 1

Marabu går grönt med ny certifiering

Nyligen blev bläcktillverkaren Marabu certifierad enligt Greenguard. En märkning som visar att en produkt testats och utvärderats för att uppfylla stränga gränser för kemikalieutsläpp. Ett budskap som Marabu trycker på under Drupa.

Marabu 4

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 

eProdictivity 1

Senaste nytt

Lundbergs grafiska lämnar över Komori till ny återförsäljare

De tar över distributionen för märket.

Kenneth-Nielsen

Agfa lanserar kompakt skrivare i Anapurna Ciervo-serien

Agfa utökar med en kompakt, men ändå mångsidig, maskin.

Anapurna-Ciervo-H2500_PR

Stockholmstryckeri vinner Årets Lokala industriföretag

"Hos oss blir man väl bemött oavsett om det handlar om att trycka 500 kuvert eller om man vill beställa nåt jättestort."

Stefan-Ekblom

Produktion av grafiskt papper ökar: "Effekten väntas inte bestå"

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent ifjol. Men Skogsindustrierna tror att utvecklingen kommer brytas.

Charlotte-Dickens