TV billigare – direktreklam dyrare

PUBLICERAD: 15 september 2011
UPPDATERAD: 15 september

Generellt sett så har det blivit billigare att köpa reklam under den senaste tioårsperioden. Det gäller dock inte radio och tryckt direktreklam. Det framågr av en rapport från Insitutet för Reklam- och Mediestatistik (IRM) som presenterades på torsdagen.

Att köpa reklam har blivit billigare under den senaste tioårsperioden. TV reklamen kostar exempelvis bara hälften så mycket som den gjorde för tio år sedan när vi rensar för inflationen. I snitt har det blivit 10 procent billigare att köpa reklamutrymme under denna period, 20 procent om vi rensar för inflationen.

Institutet för Reklam- och Mediestatistik har sammanställt prisutvecklingen för de nio största mediekategorierna och ser att priserna inte har kommit tillbaka till de nivåer som fanns innan lågkonjunkturen i 2009.

Den oadresserade direktreklamen är en av de få kategorier som faktiskt har ett högre pris nu än för tio år sedan. Förutom ODR är det bara radio som har tagit igen de ökade rabatter som gavs i samband med lågkonjunkturen.

– I snitt ligger priserna fortfarande nära 20 procent lägre än vad de gjorde innan lågkonjunkturen 2008 – 2009 säger IRM:s chefsanalytiker Tobias Hedström.

– Under 2010 ökade snittpriserna mest för Kvällspress, TV och dispalyannonseringen på Internet. Alla tre ligger dock lägre i pris än innan den senaste lågkonjunkturen.

(Hela rapporten kan köpas från IRM för 5 900 kronor.)

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)