110 skäl att fira på Oppboga

PUBLICERAD: 20 september 2011
UPPDATERAD: 20 september
Sofi Andersson, vd för Oppboga Bruk.

Under 2011 firar Oppboga Bruk inte bara ett, utan två jubileum. Företaget grundades 1901 och redan 1911 började man att laminera kartong – företagets kärnverksamhet.

– Att leda ett företag som är fortsatt à jour så här 110 år senare, är mycket inspirerande och spännande, säger Sofi Andersson, vd för Oppboga Bruk. Bruket har under många år varit den största arbetsplatsen på den lilla orten och många av de som arbetar här idag har arbetat på bruket i flera generationer, fortsätter Sofi.

På det anrika bruket tillverkas sedan 1911 laminerad kartong. Idag inom tre olika produktområden; skylt-, förpacknings- och inramningskartong. Samtliga produktområden innefattar liksidig kartong som laminerats till olika tjocklekar, från 310 g upp till 2140 g och med olika ytskick. 90 % av produktionen går på export. Oppbogas kartong är känd för sin mycket goda tryckbarhet, körbarhet och planhet.

Läs vidare

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

Tåligare utskrifter med nya imagePROGRAF

Canon släpper nya modeller i två av sina serier med storformatsskrivare, imagePROGRAF GP respektive PRO. Bland nyheterna kan nämnas förbättrad ljusbeständighet och reptålighet. 
LC10_GP6600S_PFP2_CEL_660x372

Artificiell intelligens avgörande för företagens överlevnad

Den kommande tiden kommer vi att titta närmare på hur artificiell intelligens (AI) implementeras i redan befintliga grafiska lösningar. Vad kan AI göra, vilka behov fyller det och vilka möjligheter och utmaningar öppnar det på sikt.
FotoJet-(45)

Tror på succé för högblank wrapfolie

I våras lanserade 3M fyra wrapfolier i 2080-serien med högblank finish. Under hösten har ytterligare åtta kulörer lagts till, bland annat nyanser som Envy Green och Deep Space.
KAO HG 2

Senaste nytt

Etikettmarknaden föll 25 procent

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w

Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.
RL Fredrik Sara 2