Äntligen blev det Ulla Gratte!

PUBLICERAD: 21 september 2011
UPPDATERAD: 21 september

Stiftelsen för de Grafiska Yrkenas Främjande, GYF, delar varje år ut priser till personer som på olika sätt utmärkt sig genom att bidra till branschens utveckling. I år går stiftelsens lärarpris på 50 000 kronor till Ulla Gratte på Yrkeshögskolan Göteborg.

Prisutdelningen äger rum på Bok & Bibliotek i Göteborg den 22 september kl.15.30 i Molnets monter, plan 2. Representanter från pressen är välkomna att deltaga.

Juryns motivering lyder:
Ulla Gratte tilldelas GYFs lärarpris för att hon under många år som inspirationskälla och drivande kraft utvecklat kursutbudet och varit motorn i kvalitetsarbetet vid Yrkeshögskolan Göteborg. Hon är en mycket engagerad och omtyckt lärare som månar om studenterna och använder mycket tid och energi för att stödja dem i deras studier och utveckling. Genom sitt arbete har hon verkat för att förse branschen med yrkeshögskoleutbildade grafiker och fram-tidens produktionsledare.

Juryns motivering för priset till Amelia Adamo lyder:
Amelia Adamo har under de senaste två decennierna med stort engagemang skapat nya framgångsrika tidningar som alla nått en stor publik. Hon har med mod, energi och innovativt tänkande kontinuerligt förnyat det tryckta mediet. Som krävande kund till den grafiska industrin har hon också utvecklat dess företag och möjligheter. Amelia Adamo är en stark och framåtdrivande entreprenör och årets branschpris är ett uttryck för uppskattning av hennes insatser under hela hennes livslånga karriär, vilka så tydligt stämmer med syftet för stiftelsen för de Grafiska Yrkenas Främjande.

Prisutdelningen äger rum på Bok & Bibliotek i Göteborg den 22 september kl 15.30 i Molnets monter, plan 2.

Stiftelsen för de Grafiska Yrkenas Främjande (GYF) är Grafiska Företagens Förbunds och Tidningsutgivarnas gemensamma stipendiestiftelse med ändamål att lämna understöd för undervisning och utbildning inom den grafiska industrin och tidningsindustrin, att främja vetenskaplig forskning inom området samt att på annat sätt främja de grafiska yrkena.

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)