Årets Labelexpo i Belgiens huvudstad var det största hittills med hundratals utställare och en rad nya produkter.
Det något löjliga temat, Rock and Roll, till trots, så var årets Labelexpo i Bryssel det största etiketteventet hittills. Det understryker branschens tillväxt de senaste åren, även under kristid. Och siffrorna talade för sig själv: 500 utställare, 150 produktlanseringar och 30 000 kvadratmeter mässyta.
Trender på etikettmarknaden
Trenderna inom etikettområdet är i mångt och mycket de samma som i den övriga grafiska branschen. Leverantörerna fokuserar på automatisering, effektiv hantering av många mindre upplagor, personalisering, variation och hållbarhet. Inom livsmedel är transparenta material mycket populära. Anledningen är att det signalerar att tillverkaren inte har något att dölja. Det menar iallafall materialleverantören Avery Dennison. Vit färg är ett måste och många leverantörer lyfter fram applikationer som säkerhetstryck och kopieringsskydd.
Marknader på tillväxt
Det var en markant ökning av antalet asiatiska utställare, något som visar på de stora framgångar inom branschen som vi ser från andra delar av världen.
Som på många andra grafiska mässor var det stort fokus på digitala trycktekniker. Enligt arrangörerna fanns det på mässan inte mindre än 75 digitala lösningar. Inom etiketter står slaget mellan torrtoner, flytande toner (Indigo) och inkjet.
På mässan hade arrangörerna byggt ett område med namnet Digital Print Workshop, där diverse digitaltrycktekniker kunde demonstreras. Alla tre tekniker var representerade av leverantörer som HP, EFI och Xeikon. På området stod maskiner från leverantörerna och körde ut etiketter på samma material, ett sätt för besökarna att själv få se skillnader och likheter.
– Det här är din egen möjlighet att få se digital teknik, säger Roger Pellow, chef för Label Expo Global Series. Om du är en tryckare och överväger att bli digital kommer du sannolikt att ställa frågan ”Vad är det jag köper egentligen?”. Det är en fråga som vi gärna vill bespara och därför har vi byggt ett område där besökarna kan jämföra de tre grundteknikerna och tryck på samma material.
150 lanseringar
Bland produkterna var det Xeikons Varilane, programvara för variabelproduktion, och Avery Dennison och Gallus digitalpress som rönte störst uppmärksamhet. Digitalpressen klarar utskrifter på den ultratunna filmen Thinstream. HP visade också två nya etikettmaskiner som använder en färgteknik som gör att man kan använda processfärger utan svart. Det ger högre produktionshastighet eftersom papperet bara ska passera tre stationer.
Omet visade en ny analog maskinserie, Xflex X4, och en lösning för att optimera registret. EFI lanserade Jetrion 4900, en uppdatering av existerande inkjetmaskiner. Dessutom var den mycket omtalade Memjettekniken representerad i form av en lösning från australiska Rapid Machinery.