Adobe lägger verktygen i molnet

PUBLICERAD: 6 oktober 2011
UPPDATERAD: 6 oktober

Adobe Creative Cloud är namnet på programvarujättens nya distribution av kreativa verktyg. Förutom att Adobes program läggs i molnet är det också en plattform för att kommunicera med andra kreatörer.

Inledningsvis är Adobe Creative Cloud uppbyggt kring appar för surfplattor. Adobe Creative Cloud blir ett nav för att presentera, distribuera och synka filer som skapats med Adobe Creative Suite och Adobes Touch-appar, med tillgång till 20 gigabyte för lagring i molnet.

Enligt planerna kommer Adobe Creative Cloud i början av 2012 att erbjuda följande applikationer: Tillgång till verktygen i Adobe Creative Suite liksom de sex Adobe Touch-apparna som lanseras samtidigt. Här ingår branschledande verktyg som Photoshop, InDesign, Dreamweaver, Premiere Pro, After Effects, med flera. Adobe Creative Cloud får ett attraktivt pris genom månadsvis abonnemang, vilket öppnar en potentiellt mycket bredare marknad för Adobes Creative Suite-programvara.

Adobe kommer även fortsättningsvis att erbjuda alla sina kreatörsverktyg som fristående programvaruprodukter, bland annat de olika utgåvorna av Adobe Creative Suite och enskilda produkter som Photoshop, Illustrator, InDesign och Dreamweaver.

Mer information finns på Adobes webbplats.

 

Läs vidare

Stora möjligheter med AI – men lika stora utmaningar

I vår artikelserie om artificiell intelligens (AI) i den grafiska industrin har vi nu pratat med Adrian Mayr, produktchef på Müller Martini. De är kända för att tillverka efterbehandlingsutrustning i industriell skala.

Adrian-Mayr-pfc-bearb

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 

eProdictivity 1

Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Tyska Cloudlab Solutions är en etablerad leverantör av web-to-print-lösningar inom både tryck och förpackning. Med nya versionen X3 tar företaget hjälp av AI när det gäller bland annat design och prissättning.

Cloudlab

HP ingår strategiskt samarbete med Canva

Det AI-baserade designprogrammet Canva har 185 miljoner användare över hela världen. Nu etablerar man ett samarbete med HP.

hp-canva

Senaste nytt

InkClub-koncernen ingår partnerskap för tillväxt

Samarbetat ska stödja inkClubs tillväxt både i och utanför Norden och förenkla kundresan för koncernens olika företag.

FotoJet---2025-01-10T085922.415

Justnu köper Stockholmstryckeri

Tryckerikoncernen förvärvar verksamhet i centrala Stockholm.

Roy-Blom-och-Martin-Ghaoui

Digital tryckteknik från Xeikon ger flexibilitet hos Nordic Label

Nordic Label är en ledande tillverkare av PSA-etiketter för livsmedel och drycker på den finländska marknaden. Verksamheten bygger på en balanserad blandning av flexo- och digitaltryck.

Nordic-label

Addbrand vill växa så in i Norden: ”Vår ambition är ständig tillväxt”

De senaste åren har Addbrand gjort flera förvärv, både i Sverige och övriga Norden, och ambitionen är att växa ytterligare. Sign & Print har besökt företagets huvudkontor i Bankeryd för att höra mer om pågående satsningar och framtida tillväxtplaner.

Kartong