Adobe lägger verktygen i molnet

PUBLICERAD: 6 oktober 2011
UPPDATERAD: 6 oktober

Adobe Creative Cloud är namnet på programvarujättens nya distribution av kreativa verktyg. Förutom att Adobes program läggs i molnet är det också en plattform för att kommunicera med andra kreatörer.

Inledningsvis är Adobe Creative Cloud uppbyggt kring appar för surfplattor. Adobe Creative Cloud blir ett nav för att presentera, distribuera och synka filer som skapats med Adobe Creative Suite och Adobes Touch-appar, med tillgång till 20 gigabyte för lagring i molnet.

Enligt planerna kommer Adobe Creative Cloud i början av 2012 att erbjuda följande applikationer: Tillgång till verktygen i Adobe Creative Suite liksom de sex Adobe Touch-apparna som lanseras samtidigt. Här ingår branschledande verktyg som Photoshop, InDesign, Dreamweaver, Premiere Pro, After Effects, med flera. Adobe Creative Cloud får ett attraktivt pris genom månadsvis abonnemang, vilket öppnar en potentiellt mycket bredare marknad för Adobes Creative Suite-programvara.

Adobe kommer även fortsättningsvis att erbjuda alla sina kreatörsverktyg som fristående programvaruprodukter, bland annat de olika utgåvorna av Adobe Creative Suite och enskilda produkter som Photoshop, Illustrator, InDesign och Dreamweaver.

Mer information finns på Adobes webbplats.

 

Senaste nytt

Åtta45 förvärvar bokbinderi

Koncernen fortsätter sin förvärvsresa.

Lagbild-2048x1332
Åtta45 förvärvar bokbinderi

Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

Agfa utökar sin Anapurna Ciervo-familj med den nya Ciervo H2050-modellen

AnapurnaCiervo_H2050 (1)
Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Tryckeriet US-AB satsar på DTF-tryck med sin nya maskin från InkTec. De har också uppgraderat maskinparken med två nya Ricohpressar och en falsmaskin.

US-ABDSC_9620
US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Läs vidare

Stora möjligheter med AI – men lika stora utmaningar

I vår artikelserie om artificiell intelligens (AI) i den grafiska industrin har vi nu pratat med Adrian Mayr, produktchef på Müller Martini. De är kända för att tillverka efterbehandlingsutrustning i industriell skala.

Adrian-Mayr-pfc-bearb
Stora möjligheter med AI – men lika stora utmaningar

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 

eProdictivity 1
MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Tyska Cloudlab Solutions är en etablerad leverantör av web-to-print-lösningar inom både tryck och förpackning. Med nya versionen X3 tar företaget hjälp av AI när det gäller bland annat design och prissättning.

Cloudlab
Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

HP ingår strategiskt samarbete med Canva

Det AI-baserade designprogrammet Canva har 185 miljoner användare över hela världen. Nu etablerar man ett samarbete med HP.

hp-canva
HP ingår strategiskt samarbete med Canva