Adobe lägger verktygen i molnet

PUBLICERAD: 6 oktober 2011
UPPDATERAD: 6 oktober

Adobe Creative Cloud är namnet på programvarujättens nya distribution av kreativa verktyg. Förutom att Adobes program läggs i molnet är det också en plattform för att kommunicera med andra kreatörer.

Inledningsvis är Adobe Creative Cloud uppbyggt kring appar för surfplattor. Adobe Creative Cloud blir ett nav för att presentera, distribuera och synka filer som skapats med Adobe Creative Suite och Adobes Touch-appar, med tillgång till 20 gigabyte för lagring i molnet.

Enligt planerna kommer Adobe Creative Cloud i början av 2012 att erbjuda följande applikationer: Tillgång till verktygen i Adobe Creative Suite liksom de sex Adobe Touch-apparna som lanseras samtidigt. Här ingår branschledande verktyg som Photoshop, InDesign, Dreamweaver, Premiere Pro, After Effects, med flera. Adobe Creative Cloud får ett attraktivt pris genom månadsvis abonnemang, vilket öppnar en potentiellt mycket bredare marknad för Adobes Creative Suite-programvara.

Adobe kommer även fortsättningsvis att erbjuda alla sina kreatörsverktyg som fristående programvaruprodukter, bland annat de olika utgåvorna av Adobe Creative Suite och enskilda produkter som Photoshop, Illustrator, InDesign och Dreamweaver.

Mer information finns på Adobes webbplats.

 

Läs vidare

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 
eProdictivity 1

Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Tyska Cloudlab Solutions är en etablerad leverantör av web-to-print-lösningar inom både tryck och förpackning. Med nya versionen X3 tar företaget hjälp av AI när det gäller bland annat design och prissättning.
Cloudlab

HP ingår strategiskt samarbete med Canva

Det AI-baserade designprogrammet Canva har 185 miljoner användare över hela världen. Nu etablerar man ett samarbete med HP.
hp-canva

Bobst vill se sig som ett mjukvaruföretag

Bobst CEO, Jean-Pascal Bobst, hade ett budskap till journalisterna på företagets presskonferens på Drupa. ”Vi vill se oss som ett mjukvaruföretag, vi är inte längre ett stål- och maskinföretag” sa han och det är klart att det höjdes på ögonbrynen i journalistkåren.
Jeanx

Senaste nytt

Parajett byter offset mot rullmatad inkjet

Nyligen stängde tryckerikoncernen Parajett ner sina offsetpressar för gott. Nu investerar företaget istället i en rullmatad press med kontinuerlig inkjet. Detta för att kunna öka såväl effektiviteten som printkvaliteten. 
Parajett

”Det känns verkligen som vi växlar upp”

Efter en förrädisk vattenläcka har materialåterförsäljaren KA Olsson & Gems i Mölndal fått en nystart. Lokalerna har renoverats, flera nyrekryteringar har gjorts och man tror starkt på den prisvärda inredningsfolien CoverStyl som är ny i sortimentet.
DSC_6159

HP lovar nyheter inom storformat till hösten

I HP:s monter under Drupa var det nyheter inom Indigo- och PageWide-serierna som fick stå mest i rampljuset. Men inom kort utlovas nyheter även inom storformatssegmentet.
HP Paula

Storaffär för företaget som förlänger livet på tidningspressar

Företaget från Västsverige som tillverkar styrsystem för tidningspressar gjorde en affär på plus 1 miljon euro på Drupa. De sålde också flera kamerasystem under mässan.
FotoJet-(86)