Ferag skapar mervärde i tidningsvärlden

PUBLICERAD: 6 oktober 2011
UPPDATERAD: 6 oktober
Niklas Lindblom, Trade sales manager, Ferag Svenska.

– MemoStick är ett riktigt hett koncept i USA för tillfället och det finns dagstidningar som redan sålt upp emot 85 procent av nästa års utrymme. Det berättar Ferags svenske Trade sales manager, Niklas Lindblom.

MemoStick är en etikettlösning för dagstidningar, magasin och utskick. Men kanske främst dagstidningar, där de har störst potential. Etiketterna fästs på framsidan med fyrpunktslim och är enkla att få loss för tidningsläsaren. Den tilltänkta kommunikationen mot läsare/kunder fokuserar på tidsbegränsade erbjudanden och rabatter. Meningen är att läsarna ska riva av etiketten och använda den relativt omgående.

I Sverige säljer Ferag etiketterna och utrustningen som fäster den. Det handlar alltså om färdigtryckta etiketter som produceras i USA. I dagsläget finns det tre typer av utrustning; Accraply 5203 LE är en lösning för att fästa etiketterna på magasin när de transporteras separerade på en bana. Accraply 5203 LS är en maskin som klarar upp till 40000 exemplar per timme när tidskrifter hänger i en gripperkedja. Slutligen så Accraply 5203 HS, en lösning som klarar upp till 80000 exemplar per timme när tidskrifter hänger i en gripperkedja. Ferag har även varianter som klarar större etiketter och vertikala applikationer. De används dock endast i undantagsfall.

Några av de svenska tidningar som börjat använda MemoStick i Sverige är Göteborgs-Posten, Sydsvenska Dagbladet, Helsingborgs Dagblad och Borås Tidning.

Mer information om Memostick finns på Ferags webbplats.

 

 

 

Läs vidare

Djupdyk i Mimakis UV-nyheter

I september lanserade Mimaki två produktnyheter: UCJV330-160 och UJV100Plus. Under sina Global Innovation Days gick Mimaki in mer på djupet på de två nya maskinerna inom UV-print.
Mimaki innovation

Canon sätter ljuset på applikationerna

”Du löser inga problem genom att köpa en maskin”. Det säger Anton Strand på Canon. Det är istället hur maskinen används och hur den i sin tur kan generera pengar som är det viktiga. Det är i fokus på Canon Image Factory.
Canon Anton

Släpper verktyg för interaktiv wrapdesign

Den förhandsvisades på Sign&Print-mässan i september och lanseras nu brett på marknaden. Spandex nya tjänst Zeno för visualisering av bildesign och bilfoliering.
Zeno webb

Tryckeri gör vinylresa

Mjölby Tryckeri & Reklam ser synergier och ökat digitaltryck med uppstarten av ett nytt bolag – en sidoverksamhet med pressning av vinyler.
Mjolby4

Senaste nytt

Ensam är stark på vältrimmat digitaltryckeri

Trots pandemins effekter och en vattenläcka som forsade ner i verksamhetens Ricoh-maskin, står Exellent starkt. Med nya lokaler och en optimerad maskinpark ser framtiden ljus ut för enmanstryckaren Ola Alm i Stockholm.
1-Exellent

Ricoh ingår partnerskap för att utvidga storformatsportföljen

Ricoh Europe har ingått ett strategiskt partnerskap med Flora Digital, en kinesisk tillverkare av flatbädds- och bläckstråleskrivare i storformat. Tillsammans kommer de att fokusera på att utöka och diversifiera Ricoh Europes produktportfölj med smidiga storformatsystem för grafik, interiörer och industriella marknader.
Ricoh-Flora

Muller Martini köper Hunkeler

Efter noggrant övervägande har familjerna bakom de två företagen beslutat att slå samman Hunkeler Group med Müller Martini Group.
MM-Hunkeler

Hasler vill erbjuda toppkvalitet till vettig prislapp

Skärbordstillverkaren Hasler har som motto att leverera produkter av högsta kvalitet till ett rimligt pris. Under hösten blev det klart att Marabu är ny försäljningspartner i Skandinavien. Sign&Print har intervjuat grundaren och vd:n Marc Hasler om företagets inträde på den skandinaviska marknaden.
Hasler 1