Ferag skapar mervärde i tidningsvärlden

Niklas Lindblom, Trade sales manager, Ferag Svenska.

– MemoStick är ett riktigt hett koncept i USA för tillfället och det finns dagstidningar som redan sålt upp emot 85 procent av nästa års utrymme. Det berättar Ferags svenske Trade sales manager, Niklas Lindblom.

MemoStick är en etikettlösning för dagstidningar, magasin och utskick. Men kanske främst dagstidningar, där de har störst potential. Etiketterna fästs på framsidan med fyrpunktslim och är enkla att få loss för tidningsläsaren. Den tilltänkta kommunikationen mot läsare/kunder fokuserar på tidsbegränsade erbjudanden och rabatter. Meningen är att läsarna ska riva av etiketten och använda den relativt omgående.

I Sverige säljer Ferag etiketterna och utrustningen som fäster den. Det handlar alltså om färdigtryckta etiketter som produceras i USA. I dagsläget finns det tre typer av utrustning; Accraply 5203 LE är en lösning för att fästa etiketterna på magasin när de transporteras separerade på en bana. Accraply 5203 LS är en maskin som klarar upp till 40000 exemplar per timme när tidskrifter hänger i en gripperkedja. Slutligen så Accraply 5203 HS, en lösning som klarar upp till 80000 exemplar per timme när tidskrifter hänger i en gripperkedja. Ferag har även varianter som klarar större etiketter och vertikala applikationer. De används dock endast i undantagsfall.

Några av de svenska tidningar som börjat använda MemoStick i Sverige är Göteborgs-Posten, Sydsvenska Dagbladet, Helsingborgs Dagblad och Borås Tidning.

Mer information om Memostick finns på Ferags webbplats.

 

 

 

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *