Ferag skapar mervärde i tidningsvärlden

PUBLICERAD: 6 oktober 2011
UPPDATERAD: 6 oktober
Niklas Lindblom, Trade sales manager, Ferag Svenska.

– MemoStick är ett riktigt hett koncept i USA för tillfället och det finns dagstidningar som redan sålt upp emot 85 procent av nästa års utrymme. Det berättar Ferags svenske Trade sales manager, Niklas Lindblom.

MemoStick är en etikettlösning för dagstidningar, magasin och utskick. Men kanske främst dagstidningar, där de har störst potential. Etiketterna fästs på framsidan med fyrpunktslim och är enkla att få loss för tidningsläsaren. Den tilltänkta kommunikationen mot läsare/kunder fokuserar på tidsbegränsade erbjudanden och rabatter. Meningen är att läsarna ska riva av etiketten och använda den relativt omgående.

I Sverige säljer Ferag etiketterna och utrustningen som fäster den. Det handlar alltså om färdigtryckta etiketter som produceras i USA. I dagsläget finns det tre typer av utrustning; Accraply 5203 LE är en lösning för att fästa etiketterna på magasin när de transporteras separerade på en bana. Accraply 5203 LS är en maskin som klarar upp till 40000 exemplar per timme när tidskrifter hänger i en gripperkedja. Slutligen så Accraply 5203 HS, en lösning som klarar upp till 80000 exemplar per timme när tidskrifter hänger i en gripperkedja. Ferag har även varianter som klarar större etiketter och vertikala applikationer. De används dock endast i undantagsfall.

Några av de svenska tidningar som börjat använda MemoStick i Sverige är Göteborgs-Posten, Sydsvenska Dagbladet, Helsingborgs Dagblad och Borås Tidning.

Mer information om Memostick finns på Ferags webbplats.

 

 

 

Läs vidare

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

Tåligare utskrifter med nya imagePROGRAF

Canon släpper nya modeller i två av sina serier med storformatsskrivare, imagePROGRAF GP respektive PRO. Bland nyheterna kan nämnas förbättrad ljusbeständighet och reptålighet. 
LC10_GP6600S_PFP2_CEL_660x372

Artificiell intelligens avgörande för företagens överlevnad

Den kommande tiden kommer vi att titta närmare på hur artificiell intelligens (AI) implementeras i redan befintliga grafiska lösningar. Vad kan AI göra, vilka behov fyller det och vilka möjligheter och utmaningar öppnar det på sikt.
FotoJet-(45)

Senaste nytt

Åtta45 köper grafiskt företag i Stockholm

Binder & Reklamtjänst blir en del av Åtta45 Print & Media. Solnaföretaget arbetar med efterbehandling. Verksamheten kommer under året flyttas över till Åtta45 i Järfälla.
åtta45-webb

HP lanserar fyra nya digitalpressar

HP meddelade nyligen lanseringen av fyra nya digitalpressar, HP Indigo 120K, Indigo 18K, Indigo 7K Secure och Indigo V2 för den kommersiella marknaden.
FotoJet-(65)

Hon startar ny era för Kaffe Skog & Tryck

Mia Vindelhed kommer senast från skidbranschen. Nu glider hon in och tar över tryckeriet och pappershandelns Kaffe Skog & Tryck i Västerbottniska Vindeln norr om Umeå.
mia1

Mässpremiär på Drupa för Zünds Q-Line

Den schweiziska skärbordstillverkaren Zünd ställer ut under mottot ”Performance across the board” och tar med sig Q-Line som lanserades förra våren och nu visas på en mässa för första gången.
Zund 2